SAPAn miesten edustusjoukkue jatkaa huomenna torstaina kauttaan, kun se matkaa Vantaan Havukoskelle FC Korso/Unitedin vieraaksi. Myöhäisillan ottelu käynnistyy Havukosken tekonurmella klo 21.
SAPA hävisi viime viikon ottelussaan harmittavasti LPS/Kuninkaille joukkueen jäätyä huonon esityksen jälkeen maaleitta 1-0 tappioon päättyneessä matsissa. Katse on käännetty kuitenkin jo huomiselle, jolloin nähdään toivottavasti sisuuntunut savannalaisryhmä.
Joukkueeseen liittyi hiljattain Saleem Khan, joka on ensi kertaa torstaina SAPAn kokoonpanossa. Rasmus Helminen palaa yhden huilipelin jälkeen ryhmään yhdessä maalivahti Jere Ahon ja Mike Kapilon kanssa. Sen sijaan poissaolijoiden listalta löytyy viime pelin pelanneet Daniel Donner, Jesse Martin sekä Anselmi Henriksson. Leevi Priha ja Samir Jmaali ovat palanneet loukkaantumisen jäljiltä jo harjoituksiin, mutta eivät ole vielä tässä pelissä mukana.
Vuonna 2011 perustettu FC Korso/United sijoittui viime kaudella Uudenmaan Nelosessa kolmanneksi, joten helppoa iltapuhdetta tuskin SAPA Havukoskella saa. Oranssipaidat ovat kuluvalla sesongilla päässeet irti neljästi, niistä joukkue on napsinut yhden voiton, kun kuukausi takaperin voitto irtosi MPS/2020:sta. Viikko sitten korsolaiset hävisivät FC Kapinalle luvuin 6-3, joten illan molemmat jengit lienevät janoavan täyttä pistepottia.
”Edellinen peli oli niin surkea, että siitä ei voi kun parantaa. Ollaan yritetty unohtaa viime peli ja keskitytty tulevaan. Valmistavissa treeneissä oli hyvä meininki, ja tunkua on kokoonpanoon, joten siinä mielessä hyvillä mielin lähdetään torstaille. Kiva myös että pelit alkavat olla viikottaisia niin pääsee hyvin rytmiin. Ottelun alkaa sopivan europelimäiseen aikaan, mikä on omalla lailla hauskaa”, kertoilee SAPAn valmentaja Samuli Jokinen tunnelmia.
Eiköhän palata voittojen tielle!
FC Korso/United – SAPA Havukosken tekonurmella (Koivukylänväylä 32) torstaina 6.8 klo 21
Valtteri Frantsi sai pukea perjantaina ylleen kapteeninnauhan ensi kertaa SAPAssa.
SAPAn miesten edustusjoukkue kärsi kauden ensimmäisen tappion, kun LPS/Kuninkaat kaatoi vihreäpaidat 1-0 Bollis 6.lla pelatussa matsissa. SAPAn kone yski pahasti ja maalipaikat jäivät kovin vähäisiksi.
SAPA halusi palata takaisin voittokantaan viime perjantain tasurin jälkeen. Kuitenkin jo avauspuoliaika osoitti, että illan vastustaja ei päästä savannalaisia helpolla. Kotijoukkue oli kauttaaltaan aseettoman ja hengettömän oloinen hidastempoisessa ja katkonaisessa ottelussa.
Ottelun avaus ja samalla ainoa maali nähtiin 20. minuutilla. SAPAn puolustus antoi liikaa tilaa, ja Valtteri Varpelan komea ylänurkka kuti n. 25 metristä upposi vastustamattomasti Mikael Biesen selän taakse.
SAPA väläytteli ensimmäisellä jaksolla pariin otteeseen melko aneemisen puurtamisen vastapainoksi. Matias Romppainen kokeili kertaalleen, mutta vastustajan veskari, Palloliitossakin vaikuttava Janne Suvensalmi veti pitemmän korren.
Puolen tunnin jälkeen joukkueen kapteenina ensi kertaa esiintynyt Valtteri Frantsi riisti väkevästi Kunkku-pakilta pallon ja kuljetti lähelle maalia. Valkoisten puolustaja ehätti kuitenkin häiritsemään Vaden vetoa juuri sen verran, että keskikenttämiehen yritys meni etutolpalta ohi.
Kuninkaiden peluri pääsi puskemaan vielä avausjaksolla muutamasta metristä, mutta hän ei yltänyt kuitenkaan päineen tarpeeksi korkealle, ja pukkaus leijaili yli maalin.
Kymmenen kauden (2009-2018) ajan SAPAn edustuksessa pelannut Kalle Vanhatalo pääsi kohtaamaan jälleen entisen seuransa.
Toinenkaan puoliaika ei tarjonnut yleisölle juurikaan jalkapalloviihdettä. Kävelyvauhti jatkui eikä reilu 5 viikon pelitauolta palanneen Kunkkuryhmän kuntoa testattu käytännössä lainkaan. Myös maalipaikat olivat enemmän kuin kortilla. Oikeastaan SAPAn ainoa kunnollinen veto oli Alfredo Miguelin laukaus, joka ei jaksanut lipua maalivahdin käsistä paria metriä lähemmäs maaliviivaa.
Ei sillä, että toisessa päässä olisi tapahtunut juuri sen enempää. Dramatiikkaa saatiin kuitenkin muutamaa minuuttia ennen täyttä aikaa. Frantsi kaadettiin ylimpänä miehenä aivan kuudentoista viivoilla. SAPA-leirissä vaadittiin jo rangaistuspotkua, mutta erotuomarin ratkaisu oli, että rike tapahtui niukasti boksin ulkopuolella – Päätös lienee kuitenkin oikea.
Tämän lisäksi ei vihreäpaidat onnistuneet luomaan oikein minkäänlaista painetta vastustajan päähän, joten tuloksena SAPAlle siis kauden ensimmäinen häviö. Otteet jättivät paljon toivomisen varaa. ”Ansaittiin tappio. Tultiin tänne kävelemään ja riitelemään 90 minuutiksi. Jollain vapareilla voidaan jossitella, mutta ei sillä ole mitään merkitystä. Pelattiin ehkä 11 minuuttia ok”, huokaili SAPAn valmentaja Samuli Jokinen.
”Itseämme saadaan syyttää. Kaikki valmennusta ja huoltoakin myöten voidaan kastoa peiliin ja miettiä miten asioita voitaisiin tehdä toisin. Tänään oli hävettävä esitys”.
”Asioita tapahtui liian hitaasti kentällä. Ja kun menetettiin vastustajalle pallo, ei oltu valmiita kamppailemaan virheen jälkeen palloa takaisin, vaan oltiin vähän sellaisia flegmaattisia ja haluttomia”, manasi puolestaan joukkueen toinen valmentajista Tuomo Känsäkoski.
Pää kuitenkin pian pystyyn ja kohti seuraavaa peliä. Pistejahti jatkuu ensi torstaina Vantaan Havukoskella FC Korso/Unitedia vastaan. Ottelu alkaa myöhään, vasta klo 21.
SAPAn kokoonpano LPS/Kuninkaat-ottelussa: Mikael Biese; Bille Sirèn, Alexey Lazarev, Martin Laitinen (73. Daniel Canga), Anselmi Henriksson; Matias Romppainen (57. Juusuf Abdi), Julius Kukkonen (63. Joseph Johnson); Valtteri Frantsi, Daniel Donner (46. Jesse Martin), Albian Ibishi (46. Alfredo Miguel); Muhamed Bade. Vaihdossa: John Stolpe ja Mido Farhoud.
SAPAn miesten edustusjoukkueen kausi jatkuu tänään perjantaina ottelulla LPS/Kuninkaita vastaan. Ottelu alkaa Pallokenttä 6:lla klo 18. Tasan vuosi sitten illan vastustaja nousi käsittämättömästi viimeisen 5 minuutin aikana ennen lisäaikaa tappioasemasta 3-1 voittoon. Tänään on siis kalavelkoja maksettavana.
SAPA pelasi viime perjantaina Orimattilassa Petoja vastaan kauden ensimmäisen tasurinsa kahden voiton perään ja jatkoi näin pisteputkeaan. Tänään toiveissa on kuitenkin yhtä pojoa enemmän. SAPAn kokoonpanossa on tällä kaudella ensi kertaa jo edellisillä kausilla joukkueessa olleet Julius Kukkonen, maalivahti John Stolpe ja täksi kaudeksi ryhmään liittynyt Mido Farhoud. Viime matsissa pelanneet Riku Riihioja, Sheriff Bajo ja Mike Kapilo ovat tänään sen sijaan sivussa. Maalilla jatkaa Mikael Biese.
LPS/Kuninkaat on aloittanut sesonkinsa hämmentävän verkkaiseen tahtiin, sillä ”Kunkut” on ehtinyt viheriölle pelin merkeissä 6 viikon aikana ainoastaan kahdesti. Näistä saaliina tasapeli ja tappio. Edellinen matsi laajasalolaisilla oli juhannusviikolla MPS/2020 vastaan eli pelituntuman puute lienee joukkueella tänään haasteena. Kuninkaissa pelaavat edelleen SAPAn entinen monivuotinen luottomies Kalle Vanhatalo sekä pitkäaikaisesta loukkaantumisesta kärsinyt, myös ex SAPA-peluri Joni Rantakari.
Viime kauden syyskierroksella SAPA romahti totaalisesti illan vastustajaa vastaan ja se on valmentaja Samuli Jokisella hyvässä muistissa. ”Kiva päästä pelaamaan taas kotikentälle. Olisi mukava saada parempi esitys, kun viime kertainen ottelu heitä (LPS/Kuninkaat) vastaan. Tietynlainen revanssi olisi hyvä ottaa. Jos pelattaisiin vähän paremmin kun viimeksi”, toivoo Jokinen.
Tämän kauden kotikenttä Bollis 6 pelipaikkana perjantai-iltaan. Pisteet taskussa viikonlopun viettoon!
SAPA – LPS/Kuninkaat Bollis 6:lla perjantaina 31.7 klo 18 Tervetuloa!
SAPAn miesten edustusjoukkue palasi 3 viikon kesätauolta pelaamalla vieraskentällä maalittoman tasurin Orimattilan Petoja vastaan. Savannalaiset eivät olleet perjantaina aivan terävimmillään yhtään kuitenkaan poisottamatta orimattilalaisilta. SAPA jatkaa kauttaan kolmen pelin jälkeen yhä tappioitta.
Reissupelit jatkuivat jälleen, kun toisessa peräkkäisessä maakuntapelissä matkattiin tällä kertaa Orimattilan kaupunkiin. Edellisen pelin tapaan matka taitettiin kätevästi tilausbussilla, joka kurvasi Haapaniemen kentältä jo varhain iltapäivällä neljän aikoihin. Ottelutapahtuma Orimattilassa oli varsin viihtyisä mukavin kuulutuksineen ja buffetteineen, jotka ovat tällä sarjatasolla melko harvinaista herkkua. Sateisen puoleisessa säässä ei ylletty kuin noin puoleen normaalista yleisömäärästä, mutta varsin mukavasti paikalliset olivat kansoittaneet urheilupuistoa siitä huolimatta.
Itse ottelu alkoi SAPAlta vahvasti. Ensimmäisen vartin aikana valkopaitainen vierasjoukkue näytti joukkueista selvästi vahvemmalta, ja vaikutti siltä, että savannalaiset voisivat lyödä selvätkin numerot taululle. No, ihan niin helpolla ei perjantaina kuitenkaan päästy.
Vastustaja pääsi jakson loppupuolella paremmin peliin mukaan ja otetta enmmän hallintaansa. Mitään huippuvaarallista ei Pedot kuitenkaan saaneet SAPAn veräjää vartioineen Mikael Biesen päähän aiheutettua.
SAPAllakin paikat olivat suht vähissä. Alferdo Miguel pääsi yrittämään läheltä, mutta pallo meni niukasti ohi. Kertaalleen pallo saatiin jo toimitettua maaliin, mutta Muhamed Baden osuma hylättiin paitsiona.
Myös SAPAn Sheriff Bajo esitti tyylinäytteensä, kun hän yritti komeaa saksipotkua rankkarialueen sisällä lähempänä vitosen viivaa. Tämä oli vähällä onnistua, mutta maalittomana SAPAn harmiksi jatkettiin.
Joukkueet marssivat tauolla koppiin punomaan juoniaan, ja katsojat virvokkeiden ja makkaroiden pariin.
Toisella puoliajalla hyvin maltillisesti omiaan kannustanut orimattilalaisyleisö sai aihetta aplodeihin. Ei sillä että peli olisi siihen juuri aihettakaan antanut. Muutamaan otteeseen Biese sai SAPAn maalilla venyä parhaimpaansa. ”Miksu” pelasi muutoinkin jälleen kerran erittäin varmasti läpi ottelun.
SAPAn Valtteri Frantsi pääsi päätösjaksolla näyttämään vaarallisuuttaan. Ensin SAPAn parhaana pelaajana paikalliseen ravintolaan 100e lahjakortilla palkittu Rasmus Helminen syötti ”Vaden” läpi, mutta ottelun edetessä puhtaaksi hyökkäjääksi siirtyneen Frantsin veto liukui liruna aivan oikean tolpan juurelta ohi.
Toinen Vaden paikka tuli 65. minuutilla, kun hän ampui vaarallisesti parinkymmenen metrin tienoilta aivan yläkulmaa kohti. Maalivahti veti kuitenkin pitemmän korren päästen kuin päästenkin pallon tielle.
Kotijoukkueen sauma tuli tämän perään, mutta Peto-pelurin veto niukasti ohi maalin.
Loppuminuuteilla Pedot kävivät jälleen lähellä maalintekoa ja oli ratkaista kamppailun edukseen. Biese onnistui kuitenkin selvitettämään tulisen lähikudin, joka suuntautui liian keskelle.
Kotijoukkue teki vielä lisäajan kynnyksellä taktiselta vaikuttaneen vaihdon, jonka perusteella vaikutti siltä, että Pedot olisivat pisteeseen tyytyväisiä. Näin myös kävi, ja ainakin SAPAn pelaajat joutuivat poistumaan kentältä omiin esityksiinsä – ja pistemenetyksiin pettyneenä.
”Vähän nihkeä esitys. Aloitettiin peli tosi hyvin, saatiin kolme-neljä hyvää maalipaikkaa. Sitten jotenkin meidän taso laantui aika lailla ja ruvettiin hätäilemään eikä ollut kovin hyvä kontrolli pelissä. Ei myöskään ollut kovin hirveästi enää paikkojakaan, ei saatu oikein enää käännettyä sitä enää,” harmitteli SAPAn päävalmentaja Samuli Jokinen taiston tauottua.
”Kokonaisuutena aika huono peli meiltä. Totta kai me halutaan aina kolme pistettä, sitä vartenhan me pelataan ja tullaan tänne asti. Sen puolesta tietenkin harmittaa. Ei hävitty, se on kuitenkin aina parempi kuin tappio. Välillä tehtiin tänään toki hyviä asioita etenkin alussa, mutta kokonaisuus harmittaa. Sellaista se on tällä hetkellä, mutta kyllä se kääntyy”, sanoi Jokinen lopuksi luottavaisena.
Seuraava ottelu pelataan kotoisalla Bollis 6:lla, jonne saadaan vastustajaksi vanha tuttu LPS/Kuninkaat. Kamppailu vihelletään käyntiin klo 18.
SAPAn kokoonpano Pedot-ottelussa: Mikael Biese; Anselmi Henriksson (62. Bille Sirén), Martin Laitinen, Rasmus Helminen, Daniel Canga (72. Mike Capilo); Matias Romppainen, Riku Riihioja; Sheriff Bajo (65. Daniel Donner), Valtteri Frantsi, Alfredo Miguel (56. Albian Ibishi); Muhamed Bade. Vaihdossa: Jere Aho.