Kategoria: Uutiset

SAPAn uutiset ja ajankohtaiset tapahtumat.

  • Kesän jalkapallokouluihin ilmoittautuminen avattu

    Kesän jalkapallokouluihin ilmoittautuminen avattu

    Kesän futiskouluihin ilmoittautuminen on avattu!

    Kesäkuussa futiskoulut Haapaniemen kentällä maanantaista perjantaihin 4.–8.6. ja elokuussa maanantaista keskiviikkoon 6.–8.8.

    Lisätiedot ja ilmoittautumiset:
    https://sapa.fi/tapahtumat-ja-leirit/futiskoulu/

  • SAPA:n kick off la 14.4. klo 14

    SAPA:n kick off la 14.4. klo 14

    Perinteinen Kick off -tilaisuus la 14.4.2017 klo 14.00 alkaen (Poikien talo, Sörnäisten rantatie 31 A, 00500 Helsinki, 2. krs)

    Tilaisuudessa on avataan uusi futiskausi.

    SAPA:n varapuheenjohtaja Tytti Säilä kertoo ajankohtaisista asioista, tulevaisuudensuunnitelmista ja tämän vuoden tärkeimmistä strategisista kohdennuksista. Samalla hän esittelee seuran nykyisen hallituksen.

    SAPA:n vahva kannattaja DETO kertoo uusille seuratoimijoille, mikä DETO on ja kertoo muutaman sanan toiminnastaan.

    Joukkueenjohtajat ja valmentajat kertovat joukkueen toiminnasta, kauden suunnitelmista ja esittelevät samalla taustaryhmänsä. Puheenvuorot etenevät totuttuun tapaan miesten ykkösestä nuorimpiin ja jossakin välissä puheenvuoron saavat myös SAPA:n äijät.

    Näiden puheiden jälkeen pääsevät joukkueet vauhtiin ja jokainen joukkue saa puheenvuoron.

    Pientä tarjoilua on tiedossa.

    Kaikki seurantoiminnassa olevat ovat tervetulleita mukaan, seuratoiminnasta kiinnostuneet vanhemmat mukaan luettuna!

    Ilmoittautuminen MyClubissa auki, DETO voi ilmoittaa suoraan hallitukselle, montako heiltä tulee paikalle.

    TERVETULOA MUKAAN!

  • SAPAn miesten futsaljoukkue toiveikkaana odottamaan mahdollista sarjanousua

    SAPAn miesten futsaljoukkue toiveikkaana odottamaan mahdollista sarjanousua

     

     

     

     

     

     

     

    SAPAn miesten futsaljoukkue päätti kautensa komeasti viiden ottelun voittoputkeen. Lauantaina pelattiin täydennyspaikoista Neloseen. Viidennen futsalkautensa päätökseen saanut SAPA löi karsintaottelussa taululle Herttoniemenrannassa pelatussa ottelussa selvät 8-4 lukemat FC POHU/Susijengiä vastaan ja se pääsee odottamaan lohkeaako paikka sarjaporrasta ylempää ensi sesongiksi. Se olisi joukkueen ensimmäinen sarjanousu.

    Ensimmäisellä puoliajalla mätettiin maaleja oikein urakalla, jonka aikana SAPAn Erik Nyroos iski hattutempun. Krunalaisten 4-3 johdosta lähdettiin toiselle jaksolle. Siinä vauhdikas ja maalirikas peli jatkui. SAPA pääsi kuitenkin karkaamaan toisen 15-minuuttisen alkuvaiheessa jo mukavaan kolmen maalin johtoon Kimmo Hyttisen 6-3 osumalla. POHU yritti vielä päästä otteluun mukaan ja pääsikin kaventamaan. SAPAn Moose Ristiniemi rankaisi kuitenkin rankkarista pian sen jälkeen ja peli alkoi olla sitä myöten selvä. Maalivahdin tontilla pelannut Manu Taavitsainen tyylitteli vielä niin ikään pilkulta loppulukemat 8-4.

    ”Kausi oli varsin kaksijakoinen: toisaalta onnistuttiin kaatamaan kärkijoukkueita ja toisaalta onnistuttiin häviämään selvästi meitä heikommille joukkueille,” sanoo SAPAn valmentaja Aku Jokinen kauden jälkeisissä tunnelmissa. ”Kokoonpanot vaihtelivat pelistä toiseen ehkä liikaa, mikä vaikeutti sovittujen kuvioiden omaksumista. Vaihtelu pelien välillä on toki ymmärrettävää, koska moni pelaajistamme myös valmentaa, ja osittain myös miesten joukkueiden harjoitusottelut vaikuttivat asiaan”, hän kertoo haasteista.

    ”Positiivista kaudessa tietysti se, että viimeinen täydennyskarsintapeli voitettiin ja nyt odotellaan toiveikkaana tietoa mahdollisesta sarjanoususta. SAPAn miesten joukkueiden yhteistoimintana hoidettu futsaljoukkue on myös omiaan edistämään yhteistyötä joukkueiden välillä sekä seurahenkeä”, hän kehuu. Valmentaja kääntää osin katseensa jo tulevaan, joka näyttää hänen mukaansa varsin lupaavalta. ”Kauden mittaan pelitapa alkoi pikku hiljaa iskostua selkäytimeen ja ensi kauteen on mainiot lähtökohdat sarjatasosta riippumatta”.

    ”Pelaajisto suoritti vaihtelevasti eikä sen myötä ole tarpeen nostaa esille yksilöitä. Joukkueena voitettiin ja välillä myös hävittiin”. Lopuksi kiitokset lähtevät hienoa taustatyötä tehneille. ”Iso kiitos valmennuksen apuna toimineille Erik Nyroosille ja Samuli Jokiselle sekä extrakiitokset useimmissa kotiotteluissa toimitsijana uurastaneelle Harry Nyroosille”, Aku päättää.

     

     

     

     

  • Kaisaniemen puiston tulevaisuus esillä HBL:ssä

    Kaisaniemen puiston tulevaisuus esillä HBL:ssä

    Hufvudstadsbladetin Niclas Lönnqvist selvitti Helsingin kaupungin suunnitelmia Kaisaniemen puiston suhteen. SAPA:lla on erityinen suhde Kaisaniemeen, joka toimi vuosia SAPA:n kotikenttänä. HBL haastatteli artikkelia varten myös Rik Poppiusta SAPA:n johtokunnasta. Alla artikkeli kokonaisuudessaan suomeksi käännettynä.

    Rappioitunut puisto odottaa kasvojenkohotusta

    Kaisaniemen puiston urheilukentillä on yli sadan vuoden aikana harrastettu monia urheilulajeja, mutta urheilukäytön tulevaisuus on vaakalaudalla, kun puisto muutaman vuoden kuluttua kunnostetaan.
    Kaisaniemen puistossa on vuosikymmeniä ollut kaksi jalkapallokenttää, pienempi puiston Kruunuhaan puioleisen sisäänkäynnin luona ja suurempi rautatieaseman lähellä. Suuremmalla hiekkakentällä on talvisin ollut luistelujää ja kesäisin konsertteja ja festivaaleja. Pienemmällä hiekkakentällä on jo vuosia ollut Kruunuhaan ja Kaisaniemen kunnostettavien koulujen ja päiväkotien väistötiloja. Kasvitieteellisen puutarhan eteläpuolella on kolme tenniskenttää, jotka suunnitelmien mukaan tullaan purkamaan jotta kasvitieteelliseen puutarhaan saadaan uusi sisäänkäynti.
    Jalkapalloseura SAPA käytti Kaisaniemen kenttiä pitkään, mutta Haapaniemen kentän tekonurmen valmistuttua toiminta siirtyi sinne.
    – Olemme miettineet, kuinka Kaisaniemen kenttiä voisi käyttää toiminnassamme, mutta konkreettisia suunnitelmia ei ole vielä. Olemme odottaneet mitkä ovat kaupungion suunnitelmat puiston suhteen. Kentän käyttöön jalkapalloiluun on kiinnostusta erityisesti talvisin, jos sinne saadaan tekonurmi, sanoo SAPA:n johtokunnan jäsen Rik Poppius.
    Puisto koetaan iltaisin turvattomaksi ja sen kaakkoiskulmassa Mikonkadun päässä harjoitetaan huumekauppaa. Poppius korostaa, että urheilutoiminta voisi tehdä puistosta turvallisemman.
    Helsingin  kaupungin liikuntaviraston ulkoliikunnasta vastaava osastopäällikkö Stefan Fröberg kertoo, että liikuntavirasto sai jo viisi vuotta sitten tiedon, etteivät Kaisaniemen urheilukentät enää tule olemaan liikuntaviraston hallinnassa. Tämän vuoksi huonoon kuntoon päässeitä pukukoppeja ei ole kunnostettu.
    – Meille kerrottiin, että hiekkakenttiä ei jatkossa vuokrata kuin tapahtumiin, mikä tuli meille täytenä yllätyksenä. On selvää, ettei puisto houkuttele jalkapallon pelaamiseen, jos siellä ei ole tekonurmikenttiä, sanoo Fröberg.
    Vuonna 1997 liikuntavirasto haki poikkeuslupaa tekonurmikentälle, tekojäälle, katsomolle ja huoltorakennukselle puistossa, mutta ympäristöministeriö eväsi luvan vedoten siihen, että Kaisaniemi on Helsingin vanhin julkinen puisto ja että puistossa ei ole koskaan ollut pysyviä urheilupaikkoja.
    Asemakaava 2011
    Vuonna 2011 Helsingin kaupunkisuunnittelulautakunta hyväksyi Kaisaniemen puistolle uuden asemakaavan, mutta mitään ei ole tapahtunut. Rahoitus on puuttunut samalla kun Kasvitieteellinen puutarha on kunnostettu. Kaupunki on asettanut etusijalle uudet asuinalueet ja leikkipuistojen kunnostustyöt. Historialliset puistot ovat saaneet rappeutua. Risto Rautava (kok) on kaupunkisuunnitteluvaliokunnan varapuheenjohtaja ja asuu Kaisaniemen puistoa reunustavassa talossa. Hän ei tiedä puiston kunnostamisaikataulua tai sitä, milloin asia tulisi valiokunnan käsittelyyn.
    – Puisto on kaipaa todellista kasvojenkohotusta samoin kuin Kaisaniemenrantakin. Puistosta täytyy saada taas turvallinen ja näkisin siellä mielelläni esimerkiksi SAPA:n ja HIFK:in kaltaisten urheiluseurojen toimintaa, sanoo Rautava.
    Jussi Luomanen, joka on kaupunkisuunnitteluviraston kaupunkitilan ja maiseman suunnittelupäällikkö, kertoo että Kaisaniemen puiston tulevaisuutta ja mahdollisia käyttötapoja selvitetään parhaillaan, mutta pääpiirteittäin vuoden 2011 asemakaava määrittää puiston käyttöä.
    – Olemme kaupunkiympäristösektorilla tulkinneet tilannetta niin, että liikuntavirastolla ei ole kiinnostusta panostaa Kaisaniemen urheilukenttiin vaan panostukset on päätetty keskittää muihin kohteisiin Helsingin keskustassa. Asemakaavassa puistossa on tilaa pallokentälle, jossa voi pelata ja leikkiä, Luomanen sanoo.
    Kun koulujen väistötiloja ei enää tarvita, on tenniskenttien sijoittaminen niiden paikalle yksi mahdollinen vaihtoehto, mutta myös leikkipuiston rakentamista samalle paikalle harkitaan. Selvitys Kaisaniemen puiston tulevaisuudesta valmistuu keväällä ja esitellään lautakunnalle vuonna 2018.
    – Arvioin, että puiston kunnostus tulee maksamaan noin 12 miljoonaa ja voi alkaa vuonna 2020. Kunnostus on tarpeen. Helsingin yliopistossa, joka ylläpitää kasvitieteellistä puutarhaa, ollaan oltu pitkään tyytymättömiä siihen, ettei Kaisaniemen puiston korjaaminen ole edistynyt, Luomanen sanoo.
    – – – – – – – – – – –
    Kaisaniemen puisto
    Vilkasta keskustelua Kaisaniemen puistosta käytiin jo 2000-luvun alussa. Vuonna 2000 järjestettiin kansainvälinen arkkitehtuurikilpailu, jonka voitti saksalainen kilpailutyö. Ehdotuksen katsottiin olevan kuitenkin liian radikaali. Kaupunkisuunnitteluvirasto aloitti 2007 korjaussuunnittelun ja 2009 valittiin maisemasuunnittelutoimisto Hemgård kilpailutuksen tuloksena puiston suunnittelijaksi. Asemakaava vahvistettiin 2011 toimiston tekemän suunnitelman pohjalta.
Scroll Up