Kategoria: M1 edustusjoukkue

SAPAn EDUSTUSJOUKKUEEN uutiset, ajankohtaiset tapahtumat sekä otteluraportit.

  • SAPA hakemaan LPS/Kuninkaista revanssia vuoden takaiselta

    SAPA hakemaan LPS/Kuninkaista revanssia vuoden takaiselta

    SAPAn miesten edustusjoukkueen kausi jatkuu tänään perjantaina ottelulla LPS/Kuninkaita vastaan. Ottelu alkaa Pallokenttä 6:lla klo 18. Tasan vuosi sitten illan vastustaja nousi käsittämättömästi viimeisen 5 minuutin aikana ennen lisäaikaa tappioasemasta 3-1 voittoon. Tänään on siis kalavelkoja maksettavana.

    SAPA pelasi viime perjantaina Orimattilassa Petoja vastaan kauden ensimmäisen tasurinsa kahden voiton perään ja jatkoi näin pisteputkeaan. Tänään toiveissa on kuitenkin yhtä pojoa enemmän. SAPAn kokoonpanossa on tällä kaudella ensi kertaa jo edellisillä kausilla joukkueessa olleet Julius Kukkonen, maalivahti John Stolpe ja täksi kaudeksi ryhmään liittynyt Mido Farhoud. Viime matsissa pelanneet Riku Riihioja, Sheriff Bajo ja Mike Kapilo ovat tänään sen sijaan sivussa. Maalilla jatkaa Mikael Biese.

    LPS/Kuninkaat on aloittanut sesonkinsa hämmentävän verkkaiseen tahtiin, sillä ”Kunkut” on ehtinyt viheriölle pelin merkeissä 6 viikon aikana ainoastaan kahdesti. Näistä saaliina tasapeli ja tappio. Edellinen matsi laajasalolaisilla oli juhannusviikolla MPS/2020 vastaan eli pelituntuman puute lienee joukkueella tänään haasteena. Kuninkaissa pelaavat edelleen SAPAn entinen monivuotinen luottomies Kalle Vanhatalo sekä pitkäaikaisesta loukkaantumisesta kärsinyt, myös ex SAPA-peluri Joni Rantakari.

    Viime kauden syyskierroksella SAPA romahti totaalisesti illan vastustajaa vastaan ja se on valmentaja Samuli Jokisella hyvässä muistissa. ”Kiva päästä pelaamaan taas kotikentälle. Olisi mukava saada parempi esitys, kun viime kertainen ottelu heitä (LPS/Kuninkaat) vastaan. Tietynlainen revanssi olisi hyvä ottaa. Jos pelattaisiin vähän paremmin kun viimeksi”, toivoo Jokinen.

    Tämän kauden kotikenttä Bollis 6 pelipaikkana perjantai-iltaan. Pisteet taskussa viikonlopun viettoon!

    SAPA – LPS/Kuninkaat
    Bollis 6:lla perjantaina 31.7 klo 18
    Tervetuloa!

  • Edustusjoukkueelle piste saaliksi Orimattilasta – ”vähän nihkeä esitys”

    Edustusjoukkueelle piste saaliksi Orimattilasta – ”vähän nihkeä esitys”

    SAPAn Martin Laitinen puolustamassa Matias Gröhniä vastaan.

    24.7
    Nelonen
    Orimattila
    Orimattilan Pedot – SAPA 0-0

    SAPAn miesten edustusjoukkue palasi 3 viikon kesätauolta pelaamalla vieraskentällä maalittoman tasurin Orimattilan Petoja vastaan. Savannalaiset eivät olleet perjantaina aivan terävimmillään yhtään kuitenkaan poisottamatta orimattilalaisilta. SAPA jatkaa kauttaan kolmen pelin jälkeen yhä tappioitta.

    Reissupelit jatkuivat jälleen, kun toisessa peräkkäisessä maakuntapelissä matkattiin tällä kertaa Orimattilan kaupunkiin. Edellisen pelin tapaan matka taitettiin kätevästi tilausbussilla, joka kurvasi Haapaniemen kentältä jo varhain iltapäivällä neljän aikoihin. Ottelutapahtuma Orimattilassa oli varsin viihtyisä mukavin kuulutuksineen ja buffetteineen, jotka ovat tällä sarjatasolla melko harvinaista herkkua. Sateisen puoleisessa säässä ei ylletty kuin noin puoleen normaalista yleisömäärästä, mutta varsin mukavasti paikalliset olivat kansoittaneet urheilupuistoa siitä huolimatta.

    Itse ottelu alkoi SAPAlta vahvasti. Ensimmäisen vartin aikana valkopaitainen vierasjoukkue näytti joukkueista selvästi vahvemmalta, ja vaikutti siltä, että savannalaiset voisivat lyödä selvätkin numerot taululle. No, ihan niin helpolla ei perjantaina kuitenkaan päästy.

    Vastustaja pääsi jakson loppupuolella paremmin peliin mukaan ja otetta enmmän hallintaansa. Mitään huippuvaarallista ei Pedot kuitenkaan saaneet SAPAn veräjää vartioineen Mikael Biesen päähän aiheutettua.

    SAPAllakin paikat olivat suht vähissä. Alferdo Miguel pääsi yrittämään läheltä, mutta pallo meni niukasti ohi. Kertaalleen pallo saatiin jo toimitettua maaliin, mutta Muhamed Baden osuma hylättiin paitsiona.

    Myös SAPAn Sheriff Bajo esitti tyylinäytteensä, kun hän yritti komeaa saksipotkua rankkarialueen sisällä lähempänä vitosen viivaa. Tämä oli vähällä onnistua, mutta maalittomana SAPAn harmiksi jatkettiin.

    Joukkueet marssivat tauolla koppiin punomaan juoniaan, ja katsojat virvokkeiden ja makkaroiden pariin.

    Toisella puoliajalla hyvin maltillisesti omiaan kannustanut orimattilalaisyleisö sai aihetta aplodeihin. Ei sillä että peli olisi siihen juuri aihettakaan antanut. Muutamaan otteeseen Biese sai SAPAn maalilla venyä parhaimpaansa. ”Miksu” pelasi muutoinkin jälleen kerran erittäin varmasti läpi ottelun.

    SAPAn Valtteri Frantsi pääsi päätösjaksolla näyttämään vaarallisuuttaan. Ensin SAPAn parhaana pelaajana paikalliseen ravintolaan 100e lahjakortilla palkittu Rasmus Helminen syötti ”Vaden” läpi, mutta ottelun edetessä puhtaaksi hyökkäjääksi siirtyneen Frantsin veto liukui liruna aivan oikean tolpan juurelta ohi.

    Toinen Vaden paikka tuli 65. minuutilla, kun hän ampui vaarallisesti parinkymmenen metrin tienoilta aivan yläkulmaa kohti. Maalivahti veti kuitenkin pitemmän korren päästen kuin päästenkin pallon tielle.

    Kotijoukkueen sauma tuli tämän perään, mutta Peto-pelurin veto niukasti ohi maalin.

    Loppuminuuteilla Pedot kävivät jälleen lähellä maalintekoa ja oli ratkaista kamppailun edukseen. Biese onnistui kuitenkin selvitettämään tulisen lähikudin, joka suuntautui liian keskelle.

    Kotijoukkue teki vielä lisäajan kynnyksellä taktiselta vaikuttaneen vaihdon, jonka perusteella vaikutti siltä, että Pedot olisivat pisteeseen tyytyväisiä. Näin myös kävi, ja ainakin SAPAn pelaajat joutuivat poistumaan kentältä omiin esityksiinsä – ja pistemenetyksiin pettyneenä.

    ”Vähän nihkeä esitys. Aloitettiin peli tosi hyvin, saatiin kolme-neljä hyvää maalipaikkaa. Sitten jotenkin meidän taso laantui aika lailla ja ruvettiin hätäilemään eikä ollut kovin hyvä kontrolli pelissä. Ei myöskään ollut kovin hirveästi enää paikkojakaan, ei saatu oikein enää käännettyä sitä enää,” harmitteli SAPAn päävalmentaja Samuli Jokinen taiston tauottua.

    ”Kokonaisuutena aika huono peli meiltä. Totta kai me halutaan aina kolme pistettä, sitä vartenhan me pelataan ja tullaan tänne asti. Sen puolesta tietenkin harmittaa. Ei hävitty, se on kuitenkin aina parempi kuin tappio. Välillä tehtiin tänään toki hyviä asioita etenkin alussa, mutta kokonaisuus harmittaa. Sellaista se on tällä hetkellä, mutta kyllä se kääntyy”, sanoi Jokinen lopuksi luottavaisena.

    Seuraava ottelu pelataan kotoisalla Bollis 6:lla, jonne saadaan vastustajaksi vanha tuttu LPS/Kuninkaat. Kamppailu vihelletään käyntiin klo 18.

    SAPAn kokoonpano Pedot-ottelussa: Mikael Biese; Anselmi Henriksson (62. Bille Sirén), Martin Laitinen, Rasmus Helminen, Daniel Canga (72. Mike Capilo); Matias Romppainen, Riku Riihioja; Sheriff Bajo (65. Daniel Donner), Valtteri Frantsi, Alfredo Miguel (56. Albian Ibishi); Muhamed Bade. Vaihdossa: Jere Aho.

  • Edustusjoukkue kesätauolle voitolla – torstaina Porvoossa kaatui viihdyttävässä pelissä Akilles

    Edustusjoukkue kesätauolle voitolla – torstaina Porvoossa kaatui viihdyttävässä pelissä Akilles

    2.7
    Nelonen
    Porvoo
    Porvoon Akilles – SAPA 1-2 (1-1)
    SAPAn maalit: Muhamed Bade (35. min) ja Juusuf Abdi (56. min.)

    Muhamed Bade (kuvassa) vastasi SAPAn ensimmäisestä maalista.

    SAPAn miesten edustusjoukkue päätti torstaina hurjat kaksi matsia käsittäneen kevätkierroksen voitokkaasti tuplaten pistemääränsä täyteen kuuteen ennen tästä alkavaa 3 viikon kesätaukoa. Tapahtumarikkaassa jännitysnäytelmässä olisi voinut ketsuppipullo avautua toden teolla, mutta tälläkin kertaa pienin mahdollinen ero riitti täyteen pistepottiin Porvoon sateisella Hamarin kentällä.

    SAPAlle ottelu oli ensimmäinen todellinen reissupeli sarjaottelussa viiteen vuoteen, tapausta juhlistettiin tekemällä se tyylillä. Haapaniemen kentältä kurvasi torstai-iltapäivällä joukkueen tilausbussi saapuen Porvoon tuolloin vielä autiolle kentälle sopivasti oikeaan aikaan, eli tunti 15 minuuttia ennen matsin alkua. Myös SAPAn uskollisimmat fanit olivat lähteneet Porvooseen nauttimaan aidosta vieraspelikokemuksesta, ja eivät joutuneet pettymään.

    Pelaajista huomaa koronatauon jälkeisen kiiman, sillä taas mentiin aika lailla päästä päähän. Ensimmäisen 20 minuuttisen aikana oli nähty molempien toimesta jo viisi todella hyvää maalipaikkaa, kunnes seuraava jo osui -asialla kotijoukkue.

    Henri Storsjö toimitti pallon laidalta maalille, ja SAPA-puolustajan kautta pallo kimposi epäonnekkaasti verkon perukoille, peli oli 1-0 porvoolaisille.

    SAPAn vastaus tuli kymmenen minuuttia ennen taukoa. Sheriff Bajo syötti laidalta maalin eteen Muhamed Badelle, joka ei paikastaan erehtynyt ja tilanne tasan 1-1:een. Badella oli tätä ennen parikin erinomaista tilaisuutta maalintekoon, mutta kolmas kerta toden sanoi.

    Tässä vaiheessa taivas repesi ja vettä tuli kuin esterin kuuluisasta takapuolesta. Sateen määrä putosi tolkullisiin mittasuhteiseen juuri sopivasti joukkueiden siirryttyä viettämään lyhyttä breikkiä sopuisassa tasatilanteessa raittiiseen ulkoilmaan kentän laidalle.

    Daniel Donner palasi SAPAan viisi vuotta kestäneen ulkomaillaolon jälkeen.

    Toinen 45-minuuttinen noudatti samaa vauhdikasta linjaa kuin avauspuolikaskin. SAPAlla oli kuitenkin jaksolla joukkueista ehkä hieman enemmän hyviä maalipaikkoja, vaikka Akilleskaan ei jäänyt toki osattomaksi.

    SAPA siirtyi ottelussa 2-1 johtoon 55. minuutilla seuraan tällä kaudella tulleen Juusuf Abdin laukomasta vaparista.

    Vieraat eivät onnistuneet lisäämään johtoaan, vaikka paikkoja kyllä oli riittämiin. Tämä antoi porvoolaisille vielä mahdollisuuden.

    Ote siirtyikin pelin loppupuolella enemmän Akilleksen haltuun, joka loppua kohden painoi raivoisasti päälle. Vielä aivan päätöshetkillä pallo pyöri vaarallisesti SAPAn maalilla, mutta valkopaidat kesti kuin kestikin rynnistyksen.

    SAPAlle siis kauden toisesta pelistä yhtä mones voitto, joten sesonki starttasi lennokkaasti.

    SAPAssa teki debyyttinsä sarjapelissä Leevi Priha.

    Vaikka maaleja ei kolmea enempää nähtykään, näytti peli aika ajoin melkoiselta hurlumhei-peliltä, mihin yhtyy myös SAPAn päävalmentaja Samuli Jokinen.

    ”Kolmea pistettä haettiin ja kolme pistettä saatiin. Paikka paikoin pelattiin hyvin, maltettiin pitää palloa ja sitä kautta saatiin luotiin hyviä paikkoja. Mutta sitten seuraavalla hetkellä lähdettiin vähän mukaan siihen vastustajan pelitapaan ja roiskimaan sitä palloa. Sitä kautta tuli sellainen hurlumhei-meininki. Ei niin kaunista, mutta joku ehkä tykkää. Kuitenkin oli meiltä parempi kuin avauspeli. Täytyy vielä antaa tunnustusta vastustajan maalivahdille, joka pelasi hyvin”, summasi Jokinen ottelun jälkeen.

    Tästä joukkue lähtee kesätauolle, joka on tauko ainoastaan pelien osalta, jotka jatkuvat 3 viikon kuluttua. Treenit pyörivät kuitenkin tästä eteenpäinkin normaalisti.

    Seuraava ottelu on jälleen reissupeli, tällä kertaa suunnataan Orimattilaan paikallisen Petojen vieraaksi. Peli pelataan perjantaina 24.7 klo 18.30 alkaen.

    SAPAn kokoonpano Akilles-ottelussa: Jere Aho; Bille Siren, Martin Laitinen, Rasmus Helminen, Daniel Canga; Juusuf Abdi, Matias Romppainen (63. Joe Johnson); Sheriff Bajo (77. Alfredo Miguel), Daniel Donner (63. Leevi Priha), Jesse Martin (46. Albian Ibishi); Muhamed Bade (81. Mike Kapilo). Vaihdossa: Mikael Biese.

  • Miesten edustusjoukkue starttasi kauden voitolla NouLasta -Biese oli maalillaan ohittamaton

    Miesten edustusjoukkue starttasi kauden voitolla NouLasta -Biese oli maalillaan ohittamaton

    Valtteri Frantsi (kuvassa) iski SAPAn kauden ensimmäisen osuman

    17.6
    Nelonen
    Pallokenttä 6
    SAPA – Nouseva Laaka 1-0 (0-0)
    SAPAn maali: Valtteri Frantsi (49. min.)

    SAPAn miesten edustusjoukkue aloitti kautensa voitokkaasti, kun se kaatoi keskiviikkona jännittävässä ottelussa Bolliksella Järvenpääläisen Nousevan Laakan. 1-0 voiton takuumiehenä hääri maalillaan läpi illan uskomattomia torjuntoja napsinut Mikael Biese. Ottelun ainokaisesta vastasi upealla ylänurkka vedolla Valtteri Frantsi.

    Kausi 2020 pääsi vihdoin alkamaan -2 kuukautta myöhästyneenä. Sarjakauden avauksesta huomasi, että pelikunto ei ollut helteisessä kelissä pelaajilla paras mahdollinen. Siitä huolimatta katsojille tarjottiin hyvää jalkapalloviihdettä kummaltakin osapuolelta.

    Avauspuolikkaalla mentiin melko tasaisissa merkeissä, ja molemmat joukkueet hätyyttelivät jokusen kerran vaarallisesti maalia.

    Muun muassa SAPAn Alfredo Miguelin kaukoveto oli upota, mutta vieraiden maalivahti sai kuitenkin torjuttua pallon väljemmille vesille. Jakson lopussa Mikael Biese pelasti SAPAn haamupelastuksellaan käytännössä varmalta takaiskulta. NouLan pelaaja oli unohdettu täysin yksin maalin eteen, jonne hän sai syötön laidalta. ”Miksu” aavisti kuitenkin täydellisesti hyökkääjän aikeen ja venytti kätensä pallon tielle jättäen vastustajan äimistelemään mitä äsken tapahtui.

    Toinen hämmentävä hetki nähtiin hieman aiemmin, kun NouLa-peluri kompastui isäntien onneksi yksin läpi- tilanteessa ja menetti pallon suoraan maalipotkuksi.

    Joukkueet marssivat tauolla koppiin noin kymmenen minuutin breikille.

    SAPA iski kauden avausmaalinsa 49. minuutilla. SAPA-debytantti Sheriff Bajo tuli laidalta ja antoi syötön keskelle Valtteri Frantsille. ”Vade” ampui tulisesti kuudentoista rajalta ylänurkkaan ja peli oli 1-0.

    Mustavalkoiset painoivat päälle vimmatusti ja pääsi aiheuttamaan sydämentykytyksiä SAPAn leirissä kerran jos toisenkin. Biese oli kuitenkin maalillaan maagisessa vedossa, sillä huippuluokan torjuntoja tuli miltei liukuhihnalta. Jakson puolivälin nurkilla hän torjui jälleen miltei mahdottomalta tuntuvan lähivedon ja piti hämmästyttävästi maalinsa edelleen puhtaana.

    Enempää hyväksyttyjä maaleja ei syntynyt, sillä kertaalleen vierailta hylättiin osuma paitsiona. Näin ollen ensimmäiset sarjapisteet lähtivät savannalaisten matkaan.

    SAPAssa debytoivat keskiviikkona Bille Sirèn, Matias Romppainen, Mike (Cheela) Capilo, Sheriff Bajo sekä Henri Herrala.

    Voiton salaisuus oli varsin helppo löytää. ”Biese pelasi kenties parhaan pelinsä ikinä, ja hänellähän oli huikeita torjuntoja useampikin. Pelaajienkin oli tavallaan helppo puolustaa, kun tiesi että Biese ottaa tänään kaiken kiinni”, suitsutti SAPAn päävalmentaja Samuli Jokinen pelin jälkeen.

    ”Maali oli kahden pelaajan taidonnäyte. Sheriffiltä hyvä kuljetus ja hyvä syöttö, ja Vadelta loistava laukaus. Maalit ratkaisee ja niillä ne 3 pistettä aina tienataan. Varmasti oma etunsa oli myös siinä, että meillä oli täysi vaihtopenkki ja saatiin vaihdettua. Hyvä tekemisen meininki oli pelissä. Vaikka meillä ei sujunut oikein mikään asia pallollisena, niin väännettiin silti mainiosti kentällä.”

    Joukkue treenaa vielä tällä viikolla tänään juhannusaaton aattona sekä sunnuntaina. Parin viikon breikin aikana ehditään hiomaan mainiosti omia juttuja. ”Toivottavasti löydetään vielä jostain joku nurtsivuoro, koska seuraava peli on nurmella. Se tuo omat haasteensa, koska normaalisti ei nurtsilla pelata”. Samuli odottaa parin viikon päässä torstaina häämöttävää ottelua Porvoon Akillesta vastaan jo innolla. ”Pitkästä aikaa kunnon matkapeli, se on hauskaa”, Samuli sanoo lopuksi.

    SAPAn kokoonpano NouLa-ottelussa:

    Mikael Biese; Bille Sirèn, Rasmus Helminen, Daniel Canga (55. Anselmi Henriksson), Alexey Lazarev; Matias Romppainen (71. Mike Capilo), Valtteri Frantsi; Sheriff Bajo (83. Patrick Semangania), Jesse Martin (60. Joe Johnson), Rasmus Helminen, Alfredo Miguel(65. Albian Ibishi); Muhamed Bade (90. Henri Herrala). Vaihdossa: Jere Aho.

Scroll Up