SAPA:n edustusjoukkue etsii kakkosvalmentajaa tulevalle kaudelle. Valmentajalta edellytetään sitoutumista 1–2 tapahtumaan viikossa. Aiempi valmennuskokemus katsotaan eduksi, mutta ei ole välttämätöntä. Tehtävässä pääsee työskentelemään yhteistyössä kokeneen valmentajan kanssa.
Tehtävästä maksetaan korvaus.
Lisätietoja saa Tuomo Känsäkoskelta, p. 041 749 2088 tai tuomo.kansakoski@sapa.fi
SAPAn miesten edustusjoukkueen päävalmentaja Samuli Jokinen vetää yhteen lokakuun alkupuolella päättyneen Kolmosen kauden.Päättynyt sesonki oli osin hankala etenkin loppukauden osalta, mutta säilyminen oli varmaa silti jo hyvissä ajoinputoamisviivan jäätyä 13 pisteen päähän.Pari voittoa lisää olisi tuonut savannalaiset tukevaan keskikastiin.
Samuli kuvailee yhdeksänteen sijaan päättynyttä kautta omalta osaltaan kuluttavaksi ja raskaaksi, joten tauko tuli itse kullakin tarpeeseen. SAPA lähti kauteen yhdellä isolla ringillä. Toinen jengeistä pelasi Kolmosta ja toinen taas tahkosi sarjaporrasta alempana. Samuli oli suurimmassa osassa pelejä koutsaushommissa myös Nelosen puolella – työtaakkaa oli siis kiitettävästi, joku voisi sanoa jopa liikaa.
Joukkue vaihtui reippaalla kädellä jengien yhdistymisen seurauksena. SAPA/3:n Kolmosen paikka siirtyi Edustus-nimen alle ja vanhan edustuksen paikan otti SAPA/Savanna-joukkue. Tämä tarkoitti joillekkin pelaajista lopettamista, osa siirtyi pelaamaan vanhan M3:n kanssa harrastesarjaa, moni SAPA/3:n pelureista jatkoi SAPAn Kolmosen joukkueessa ja toisille tämä puolestaan toi mahdollisuuden pelata neljänneksi korkeinta sarjatasoa kauden 2021 Nelosen joukkueesta. Tuoreita SAPA-pelureita tuli joukkueeseen myös ilahduttavan paljon.
Tämä yhdistelmä oli luonnollisesti vaikea yhteenhitsautumisen kannalta, sillä joukkue oli käytännössä aivan uusi. ”Preseason ei mennyt niin kuin olin suunnitellut. Päästiin ihan liian myöhään kunnolla käyntiin ja pelaajia tuli vielä pitkin talvea”, Samuli kertoo haasteista.
Kolmosessa pelaava Edustus pelasi Samulin mukaan etenkin alkukaudesta hyvin, joista hän nostaa esille yhdeksi kohokohdaksi tämän vuoden nousijajoukkue ja Regions-Cupin voittaneen SexyPöxyjen kauden ensimmäisen kohtaamisen. ”Vaikka peli päättyikin 0-0, niin oltiin mun mielestä suvereeneja siellä kentällä. Oli siis joukossa myös hyviä peliesityksiä”, hän kehuu.
Nelosessa edustuksen paikalle tullut SAPA/Savanna hakee valitettavasti vauhtia ensi kaudella sarjaporrasta alempaa, mikä harmittaa Samulia. ”Sitä putoamista ei missään nimessä olisi saanut tapahtua. Mutta nyt kävi näin ja pitää miettiä kaikki uudestaan”. Hän viittaa viime kauden yhteistreeneihin, joista ollaan tulevalla sesongilla luopumassa.
Samoin pelaajat vaihtuivat joukkueiden välillä peleissä tiuhaan, SAPA/Savannan Vitoseen tippumisen myötä jengit eriytytetään selkeämmin toisistaan. ”Ei toiminut se systeemi, mutta nyt se on kokeiltu”, Samuli toteaa.
Kauden avausottelussa GrIFK/U23:a vastaan Bollis 1:llä irtosi voitto peräti 8-2 luvuin. Kuva: Päivi Ahola
Viidennen kautensa miesten edustusjoukkueen peräsimessä päättänyt Samuli harmittelee hieman lohkon sijoitusta, mutta pitää Kolmosen kautta kuitenkin kokonaisuutena keskivertona, vaikka tavoitteissa ei aivan onnistuttukkaan. ”Molempien joukkueiden piti olla siinä keskivaiheilla, ja pelin parantua kauden mittaan. Ei päästy kyllä niihin”.
”Oli omia haasteita, mutta paikka paikoin oltiin pelillisesti todella hyviä. Siinä mielessä hyvillä mielin voidaan jatkaa, ja uskon että ensi kaudella ollaan Kolmosessa hyvä joukkue”, hän sanoo.
SAPAn molemmissa joukkueissa pelasi yhteensä peräti 58 pelaajaa, joista 45 oli kauden aikana Kolmosessa kentällä vähintään kerran. Mistään varsinaisesta pelaajapulasta ei voinut siis puhua, vaikka loppukaudesta kokoonpano olikin kummassakin joukkueessa monesti lisätäytettä vailla.
Samuli sanoo, että KäPa-yhteistyö mahdollisti tietoisen riskin lähteä etenkin Kolmosen jengissä hieman kapeammalla ringillä. Hän kiittääkkin käpyläläisseuraa toimivasta yhteistyöstä. Ensi vuonna tämä kuitenkin KäPan noustua Ykköseen päättynee.
Junnut saivat ilahduttavasti vastuuta. Päättyneellä sesongilla Kolmosessa pelanneessa edustuksessa tulikasteensa sai 4 junnuikäistä pelaajaa, joista Puuma Simola ja Amiin Abdi ovat SAPAn omia junioreita. Lisäksi SAPA/Savannassa minuutteja sai peräti 14 juniori-ikäistä peluria. ”Kun ollaan kasvattajaseura niin tämä on osoitus, että annetaan junnuille niitä mahdollisuuksia. Se että meillä oli nämä kaksi porukkaa oli mahdollistamassa sen”, SAPA-koutsi kertoo tyytyväisenä.
Pelaajia oli ringistä poissa läpi kauden moninaisista syistä, mikä luonnollisesti hankaloitti tekemistä. ”Kausi oli aika ihmeellinen siinä mielessä, että varmaan joka viikko oli 2-3 pelaajaa kipeänä. Oli koronaa, flunssaa tai sitten muuten vaan ei ollut kunnossa”.
Tämän lisäksi loukkaantumiset piinasivat joukkuetta. ” En tiedä johtuiko siitä, että tämä oli ensimmäinen kausi koronan jälkeen, kun päästiin pelaamaan koko kausi. Oliko rasitus liian kova ja sen takia tuli loukkaantumisia vai mistä johtui, mutta oli enemmän loukkaantumisia kuin kertaakaan omalla aikuisvalmennusuralla. Siinä mielessä aika surkuhupaisa kausi kyllä”, Samuli sanoo.
Puolustaja Dicky A Lody toimi joukkueen kapteenina. Kuva: Päivi Ahola
Koska poissaoloista johtuen kilpailu pelipaikoista oli paikoin varsin vähäistä, heijastui se väkisinkin pienenä mukavuudentunteena treeneissä ja peleissä. ”Se oli varmaankin yksi syy miksi pelin taso ehkä kauden mittaan vähän laski.”
”Alkukaudesta kaikki halusi näyttää paikkansa. Ja niin kuin sanoin, oli tosi hyvää tekemistä alkukaudella paikka paikoin. Ja sitten kun ei ole sitä kilpailua niin sitä lähtee vähän sooloilemaan ja vaikeita ratkaisuja ja kaikkea muuta”, Samuli kertoo syksyn hankaluuksien syistä.
Kolmosen lohko oli hieman eriskummallinen, sillä SAPAn kaverina Helsingistä ei ollut kuin FC FINNKURD. Loput joukkueista oli suurimmalta osin Espoosta minne matkattiin kuudesti. Tutuiksi tulivat myös niin Kauniainen, Karjaa, Kirkkonummi kuin kauden päätöspelin Tammisaarikin.
Vieraspelipäivät siis venyivät, mutta toi samalla vaihtelua. Etenkin maakuntapelit paikkakunnilla, jossa oman ”kylän” joukkue on iso juttu pääsymaksuineen ja hienoine ottelutapahtumineen tuo tietynlaisen piristysruiskeen kauteen. ”Tavallaan kiva kun ei ollut helsinkiläisiä joukkueita, mutta toi se samalla myös omat haasteensa pelireissujen viedessä enemmän aikaa. Vaikka peli on vain Espoossa on se silti yllättävän kaukana ja on aikaa vievää. Mutta ehkä enemmän kiva juttu kuitenkin”, Samuli sanoo.
SAPA teki lohkossa viidenneksi eniten maaleja ja päästi kuudenneksi vähiten, joten siltä osin kausi oli varsin mukiinmenevä. Savannalaiset eivät kuitenkaan kyenneet kauden aikana kertaakaan kahteen peräkkäiseen voittoon. Saldona oli 7 voittoa, 6 tasapeliä ja 9 tappiota. Pahin notkahdus tuli elokuun lopulta syyskuun alkuun joukkueen hävittyä neljästi perätysten, tosin vastustajista kolme löytyi kauden lopussa lohkon top 4:stä.
Tänä vuonna palattiin Suomen Cupissa varmasti kaikkien iloksi vanhaan ja perinteiseen formaattiin. SAPA voitti ensimmäisen matsin Nelosen FC POHU/JäPaa vastaan peräti 10-1. Seinä tuli kuitenkin vastaan toisella kierroksella, kun Etelä-Espoon Pallo oli parempi kotikentällään maalein 4-1.
Seuraava kausi tulee olemaan SAPAn joukkueelle jo neljäs peräkkäinen Kolmosessa, ja vihreäpaidat ovat hyvää matkaa vakiinnuttamassa paikkaansa nykyisellä sarjatasolla.
Tuleeko tulevalla talvikaudella treeniohjelmaan jotain uutta, joiden avulla sijoitusta pyritään kirkastamaan lähemmäs kärkipäätä? ”Meidän pitää olla parempikuntoisempia, joten varmaan juostaan treeneissä enemmän. Koitetaan saada myös joukkueen virkistys ja koheesiotapahtumia enemmän ja sitä kautta hiottua joukkuehenkeä entistä paremmaksi”.
Samuli kertoo myös, että joukkue etsii lisää vahvistuksia, joten uudet pelaajat ovat tervetulleita näytille!
Tämän viikon maanantaina aloitettiin pelailut kerran viikossa tahdilla Bollis 6:lla klo 19.30 alkaen (kenttävuoro klo 20-21). Loppiaisen jälkeen alkaa taas kunnon tekeminen kohti kautta 2023.
SAPAn miesten edustusjoukkue jatkoi orastavaa pisteputkeaan Kolmosessa pelaamalla keskiviikkona 1-1 tasapelin EPS/Reservin kanssa. Espoonlahdessa käydyn matsin SAPAn ainokaisesta vastasi Jasir Chokairy.
Sää oli vähintäänkin talvinen, kun lämpöasteet huiteli korkeintaan muutamassa ja tuuli teki vielä päälle tehtävänsä. Tämä antoi ainakin pelaajille motivaation pitää tempoa yllä jos ei muuta ja niin kävikin.
Emil Lillqvist oli ensi hetkillä vähällä jatkaa siitä mistä viime pelissä jäi (6 maalia), mutta hänen veto meni hiuksen hienosti yli maalin.
Tasaisella avausjaksolla nähtiin yksi osuma, kun 29. minuutilla Seferi Valdrin ampui paristakymmenestä metristä pallon ohi SAPAn maalia vartioineen Pasi Petäjän.
SAPA ei löytänyt jakson lopussa enää keinoja vastustajan tiukan puolustuksen avaamiseen, ja tauolle lähdettiin näistä 1-0 lukemista. Tauolla vaihtoon tuli loukkaantumisen vuoksi Victor Villegas sekä KäPasta lainalla ollut puolustaja Ronald Karlsson.
Päätöspuoliajan alkajaisiksi vihreäpaidat tulivat tasoihin. Lillqvist tuli laidalta ja syötti maalin eteen Jasir Chokairylle, joka pääsi viimeistelemään 1-1 maalin.
SAPA painoi rajusti päälle ja lisää oli tulla 66 minuutin kohdalla. Muhamed Bade tykitti, mutta EPS-veskari sai nipin napin riman alta näppinsä pallon tielle.
Vastustaja oli vaarallinen vastahyökkäyksissä, mutta SAPAn puolustus hoiti tilanteet esimerkillisesti eikä Petäjä joutunut juurikaan työllistetyksi maalinsa suulla.
SAPAn Aksel Karra pääsi 83. minuutilla ampumaan läheltä kohti etukulmaa, maalivahti pääsi kuitenkin pelivälineen tielle.
Ottelu päättyi vihreiden lieväksi pettymykseksi tasatulokseen, mutta piste silti plakkariin mihin SAPAn päävalmentaja Samuli Jokinen oli kaikesta huolimatta melko tyytyväinen.
”Se oli aika tasainen vääntö, meillä oli enemmän paikkoja. Jos oltaisi osuttu paremmalla prosentilla niin oltaisi klaarattu tämä matsi. Ollaan kuitenkin vierastasuriin ihan tyytyväisiä, koska uskon että EPS tulee olemaan aika korkealla sarjataulukossa kauden päätteeksi.”
”Positiivista oli myös, että pelaajat oli myös aika pettyneitä tasapeliin eli kaikki koki, että tämä oli ihan voitettavissa”, sanoi Samuli lopuksi.
Torstaina SAPA/Savanna puolestaan pelasi maalittoman tasapelin Nelosessa Espoon Tikan vieraana. Ottelussa debytoi 06- syntynyt SAPA-juniori Vilho Määttänen sekä -05:nen Emil Nyassi.
Seuraavaksi edustus pelaa ensi torstaina, kun se matkaa jälleen Espooseen tällä kertaa Leppävaaraan Leppävaaran Pallon vieraaksi. Matsi alkaa paikallisella Urheilupuistolla klo 20.05.
SAPAn kokoonpano EPS/Reservi-ottelussa: Pasi Petäjä; Jesper Koutelo, Ronald Karlsson (46. Inno Ilonen), Dicky A Lody; Olli Lappi; Victor Villegas (46. Armando Pongo), Emil Lillqvist, Muhamed Bade, Jasir Chokairy (72. Aksel Karra); Henri Unkuri. Vaihdossa: Mikael Friman.
Pitkä talvi alkaa vihdoin olla kärsittynä ja nurmet alkavat pääkaupunkiseutuakin kurittaneen takatalven jäljiltä jo aavistuksen vihertää. Se, jos mikä, on kevään merkki parhaasta päästä. Toinen takuuvarma kesän lähestymisen signaali on jalkapallokausien käynnistyminen. SAPA:n miesten joukkueissa on talven aikana käynyt myllerrys, mutta korkeimmalla sarjatasolla pelaavan edustusjoukkueen sijoitus Palloliiton sarjapyramidissa on kolmatta kautta perätysten neljänneksi ylimmällä portaalla, tarunhohtoisessa Kolmosessa.
Tämänvuotisen ennakon aluksi suunnataan vielä hetkeksi lähihistoriaan, jotta nykyhetken tilanne avautuu loogisena. Kaveriporukkana itselleen maineensa luonut, sittemmin toimintaansa kentällä kehittänyt SAPA/3 nousi Kolmoseen usean Nelosessa vietetyn kauden jälkeen kaudelle 2020. Avauskausi Kolmosessa oli hieno, mutta kausi 2021 hyvin vaikea. Pelaajia oli harjoituksissa liian vähän, eikä nykypäivän Kolmosessa huonolla harjoittelulla voi menestystä odottaa. Alavireinen kausi sai kuitenkin positiivisen päätöksen, kun SAPA/3 voitti päätösottelussaan FC Viikingit Bolliksella. Mikäli SAPA/3 olisi hävinnyt, olisi Viikingit kivunnut sarjataulukossa munkkipaitojen ohi ja pelit olisivat jatkuneet Nelosessa.
Jo alkukaudesta 2021 päävalmentajana pitkään ollut Otto Kulmala ilmoitti jäävänsä kauden päätteeksi joukkueen toiminnasta pois. Kapea taustaryhmä oli ajettu loppuun vuosien aikana ja lähestyi seuran edustusjoukkueen taustoja yhdistyminen mielessään. Kauden päätyttyä asiat saatiin lopullisesti sovittua ja SAPA/3 sekä SAPA:n edustusjoukkue sulautuivat samaksi ryhmäksi, joka jatkaa pelejään nyt Kolmosessa nimellä SAPA ja Nelosessa nimellä SAPA/Savanna.
Nyt historian havinat sikseen ja katse kohti tulevaisuutta sekä alkavaa futiskautta 2022. Uudistuneen miesten fuusiojoukkueen päävalmentajaksi nimettiin jo useamman vuoden SAPAn miehiä valmentanut Samuli Jokinen, jota valmennuksessa tukevat seuran oma kasvatti Patrick Semangania, junioripuolella vahvasti mukana oleva Ciro Francis sekä seuran valmennuspäällikkö Tuomo Känsäkoski. Taustalla isossa roolissa toimii myös huoltaja Timo Erkkilä.
Joukkueiden yhdistyminen ei koskaan ole täysin yksinkertaista, sitä se ei tälläkään kertaa ollut. Moni pitkään SAPA/3:n paidassa pelannut pelaaja jäi pois uuden joukkueen toiminnasta yhdistymisen jälkeen. Viimekautisesta Kolmosdivisioonan pelit aloittaneesta joukkueesta on jäljellä vain kymmenkunta pelaajaa, joten isojen muutosten edessä SAPA alkavalla kaudella ehdottomasti on ja tämä on näkynyt myös päävalmentaja Samuli Jokisen mukaan kauteen valmistautumisessa ja kauden tavoitteissa.
“Harjoituskausi sujui vaihtelevasti, mutta kokonaisuutena se oli ihan ok. Etenimme suunnitelmien mukaisesti, vaikka emme päässeet joidenkin pelaajien liian heikon sitoutumisen vuoksi aivan täysin tekemään asioita, kuten olisimme halunneet. Toisaalta pelatuissa harjoitusottelussa ja cupin matseissa on ollut merkkejä oikein hyvästä tekemisestä. Kauteen emme lähde suuremmin haihattelemaan, vaan tavoittelemme molemmilla joukkueilla sijoituksia sarjansa keskiviivan yläpuolelle”, Samuli Jokinen kertoo.
Jokisen mainitsemaa vaihtelevuutta näkyi myös kauteen valmistaneissa otteluissa, sillä voittoja SAPA-ryhmä poimi lopulta kolme, kun Atletico Malmi, FC FINNKURD ja HerTo kaatuivat. Vastaavasti tappioita plakkariin kertyi samaiset kolme ja mahtui sekaan yksi tasapelikin. Uudistuneessa Suomen Cupissa ottelut jäivät kahteen, ensin SAPA möyhensi Nelosessa pelanneen POHU/JäPan karskein 10-1-lukemin. Seuraavalla kierroksella tie nousi kuitenkin pystyyn, kun samassa Kolmosen lohkossa kesällä pelaava EsPa oli vahvempi 4-1.
Kuva: Seisomakatsomo.fi Lohkojako Etelän alueen Kolmoseen on tällä kaudella hieman erilainen kuin aiempina kausina. Lohkoja on tutusti kolme ja jokaisessa paremmuudestaan keskenään mittelee 12 joukkuetta. Kahden koronan sekoittaman kauden jälkeen näyttäisi siltä, että edessä olisi täysi 22 ottelun sarja, jossa jokainen joukkue kohdataan sekä kotona että vieraissa. SAPAn otteluohjelma löytyy täältä.
SAPA on Kolmosessa aseteltu lohkoon, jossa pelaa vihreäpaitojen lisäksi vain yksi helsinkiläinen joukkue, FC FINNKURD. Muut joukkueet ovat kauempaa, joskin muista joukkueista seitsemän on Espoon alueelta, joiden lisäksi lohkoa maustavat joukkueet Karjaalta (BK-46), Tammisaaresta (EIF/Akademi) ja Kirkkonummelta (FC Kirkkonummi). Poikkeuksellisen Etelän alueen lohkojaoista tekee se, että yhteen lohkoon on sijoitettu pelkästään helsinkiläisiä joukkueita. Ovatko matkustuskilometrit SAPAlle uhka vai mahdollisuus, se jääköön lukijan päätettäväksi. Päävalmentaja Jokinenkaan ei ole aivan varma, mitä mieltä tämänvuotisesta lohkojaosta tulisi olla, mutta odottaa kauden alkua hyvillä tunnelmilla.
“On toisaalta kiva pelata vähän tuntemattomampia jengejä vastaan, mutta samalla pitemmät matkat voivat tuoda meille aikatauluhaastetta. Olemme ensimmäistä kautta tilanteessa, jossa yksi iso joukkue toimii kahdessa sarjassa, se tuo mahdollisuuksia ja haasteita. Samalla meillä on myös farmisopimus Kakkosessa pelaavan KäPan kanssa, uskon että aktiivisuus siinä molemmin puolin auttaa meitä tekemään tästä hyvän kauden”.
Lopuksi Jokinen lähettää kutsun kaikille tulla katsomaan ja kannustamaan joukkueita sekä Kolmos- että Nelosdivarin matseihin. “Tietenkin toivon, että katsomot täyttyvät joka kerta kun pelaamme, mutta kauden aikana pelaamme parina iltana peräkkäin samalla kentällä, joten etenkin noissa matseissa olisi mahtava nähdä mahdollisimman paljon kannattajia lehtereillä!”
Uusiutunut SAPA aloittaa kautensa 2022 kotikentällään lähimpänä Kisahallia sijaitsevalla Bollis 1:n uudella tekonurmella lauantaina 22. huhtikuuta klo 16:00 Kolmoseen noussutta GrIFK/U23:a vastaan. Tervetuloa tutustumaan ja tarkastamaan SAPAn kevätkunto!
SAPA kaudella 2022:
Maalivahdit: Pasi Petäjä (synt. -95), Mikael Biese (-86), Jere Aho (- 95), Mikael Friman (-2003)
Puolustajat: Julius Kukkonen (-2000), Jesper Koutelo (-2000), Dicky A Lody (-94), Inno Ilonen (-96), Tomas Forsman (-93), Armando Pongo (-97), Mikko-Ville Virolainen (-97), Manu Taavitsainen (-2000), Ismail MBengeh (-96), Alfredo Miguel (-91), Albert Mäkelä (-92), Janne Lyytikäinen (-2000), Petteri Hallamaa (-2003), Matias Romppainen (-89), Riku Ortega (-87)
Keskikenttä: Emil Lillqvist (-2000), Olli Lappi (-2000), Ahmedjasin Ibrahim (-94), Muhamed Bade (-88), Juusuf Abdi (-96), Sakari Jylhä (-2004), Aleksi Roitto (-96), Furkan Taskin (-2001), Jasir Chokairy
Laiturit: Kasperi Ahola (-2001), Viktor Villegas Montanez (-93), Edison Muhire (-2005), Sheriff Bajo (-97), Junior Titi Miguel (-2003), Jose Jmaali (-93)
Kärkipelaajat: Henri Unkuri (-99), Aksel Karra (-2000)
Tulleet: Mikael Friman (FC Kontu), Jesper Koutelo (Etu-Töölön Urhot), Armando Pongo (IF Gnistan), Ismail MBengeh, Janne Lyytikäinen, Petteri Hallamaa, Emil Lillqvist (HJK/Kannelmäki), Aksel Karra (HJK/Kannelmäki), Furkan Taskin (Kosovo), Kasperi Ahola (Inkeroisten Purha), Olli Lappi (SUMU/sob), Jose Jmaali, Junior Titi Miguel (MPS/Atletico Malmi)