Kategoria: M1 edustusjoukkue

SAPAn EDUSTUSJOUKKUEEN uutiset, ajankohtaiset tapahtumat sekä otteluraportit.

  • Kiffen/2 ja SAPA tasapeliin kauden avauksessa

     

     

     

     

     

     

    19.4
    4. divisioona
    Brahen kenttä
    Kiffen/2 – SAPA 1-1 (0-1)
    SAPAn maali: Joonatan Woodward (3. min)

    SAPAn kausi alkoi keskiviikkona Bragulla Kiffen/2:sta vastaan. Kruununhaan Derbyssä pisteet tasattiin 1-1 tuloksella, vaikka SAPAlla oli lopussa loistopaikat iskeä vielä voittomaali.

    SAPA aloitti kauden ryminällä, kun se siirtyi ottelussa johtoon jo 3. minuutilla. Vihreäpaidat prässäsivät hyvin ylhäältä, Valtteri Frantsi riisti pallon Kiffenin maalivahti Anton Viherältä ja syötti sivuun Kalle Vanhatalolle. Joonatan Woodward löytyi takaviistosta, joka laukoi savannalaisten kauden ensimmäisen osuman, 0-1.

    Tilanteita nähtiin avausjaksolla puolin ja toisin. Läpi ottelun varmasti torjunut SAPA-vahti Mikael Biese joutui ensimmäisen kerran kunnolla töihin 20 minuutin kohdalla, kun hän selvitti ensin Kiffen-pelaajan vedon ja jatkotilanteesta peliväline vihreäpaitojen onneksi yli maalin.

    25. minuutilla Frantsi tuli laidalta röyhkeästi kohti maalia, Kiffen-molari Viherä onnistui kuitenkin torjumaan. 5 minuuttia myöhemmin vielä Rasmus Helminen antoi Frantsille loistokeskityksen, mutta Viherä pääsi nipin napin käsineen ”Vaden” upean puskun tielle.

    Biese torjui vielä ennen taukoa SAPAn maalilla hyvän vaparin sekä vaarallisen kaukovedon alakulmasta. Tauolle mentiin vihreiden maalin johdossa.

    Toisella puoliajalla pallonhallinnan selvästi itselleen napannut Kiffen puolusti tiiviinä eivätkä savannalaiset saaneet rakennettua pitkiä hyökkäyksiä juuri lainkaan.

    55. minuutilla Biese torjui ilkeästi pomppivan pallon, mutta neljä minuuttia myöhemmin sitten helähti kulmapotkusta. Hyvin annettu kulmuri tavoitti Kiffenin Templar Lokaken pään ja pallo löytyi maalista, vaikka SAPAn puolustus oli melko hyvin tilanteen tasalla. 1-1.

    Ottelun lopussa alkoi taas tapahtua ja peli muuttui avoimemmaksi, kun kummatkin joukkueet janosivat kolmea pistettä. 85. minuutilla Kiffen tuli terävällä hyökkäyksellä erinomaiseen vetopaikkaan, mutta Biesen torjunta pelasti SAPAn takaiskulta.

    Vielä ennen täyttä aikaa SAPAn Kalle Vanhatalo pääsi Sami Helpin avauksesta yksin läpi. Viherä tuli maaliltaan noin kuudentoista rajalle vastaan, Vanhatalo laukoi mutta pallo kiersi epäonnekseen vasemmalta ohi.

    Vanhatalolla oli hetkeä myöhemmin tilaisuus paikata äskeinen, mutta keskikenttämiehen pusku lähietäisyydeltä ei harmittavasti mennyt ylärimaa lähemmäksi.

    Kumpikin olisi keskiviikkona laatupaikkojen perusteella voittaa ottelun, joten tasapeli oli jokseenkin oikeutettu lopputulos.

    SAPAn paidassa debytoivat Valtteri Frantsi ja Olli Romppainen viimeksi mainitun tullessa kentälle Joonatan Woodwardin tilalle.

    SAPAn seuraava ottelu pelataan ensi maanantaina samaisella Brahen kentällä. Klo 18 alkavassa ottelussa vastustajana on tuolloin Puotinkylän Valtti.

    SAPAn kokoonpano Kiffen/2-ottelussa: Mikael Biese; Mikko Aho, Anselmi Henriksson, Sami Helppi, Simo Saarinen, Kalle Vanhatalo, Mikko Nieminen, Ruj Jovanovic-Hyvärinen (61. Patrick Semangania), Rasmus Helminen, Joonatan Woodward (75. Olli Romppainen), Valtteri Frantsi. Vaihdossa: Sami Johansson, Jari Mustonen.

    SAPAn loput kevätkierroksen ottelut:

    SAPA – Valtti                         Brahen kenttä ma 24.4 klo 18
    SUMU/sob – SAPA               Pallomylly       la 6.5     klo 14
    SAPA – POHU/Akatemia      Pallokenttä 6   ti 9.5     klo 18
    Ponnistus – SAPA                 Brahen kenttä ma 15.5 klo 18
    Atlantis/Akatemia – SAPA     Talin nurmi 2    ma 22.5 klo 19.30
    SAPA – FC Viikingit/S.C.P    Käpylän nurmi  to 1.6    klo 18
    SAPA – HJK/Laajasalo         Talin nurmi 1      ti 6.6     klo 19.30
    Jokerit FC – SAPA                Kontulan nurmi  la 17.6 klo 15
    SAPA – FC ALPC                 Pallokenttä 6      ti 20.6  klo 18
    Gnistan/Ogeli – SAPA          Pukinmäen nurmi ti 27.6 klo 19.15

     

  • Edustusjoukkueen kausi käyntiin Kruununhaan Derbyllä

     

     

     

     

     

     

    Edustusjoukkueen kausi starttaa keskiviikkona Krunan derbyllä, kun Nelosen sarja-avauksessa vastassa on kiffen/2. Matsi käynnistyy Bragulla klo 20.00.

    Viime kaudella nousukarsintoihin yltäneet savannalaiset lähtevät kauteen odottavissa ja hieman epävarmoissakin tunnelmissa – viimeiset harjoituspelit kun eivät sujuneet parhaalla mahdollisella tavalla. Joukkue pelasi viime kauden tapaan treenipelejä varsin säästeliäästi. Harjoitusotteluissa on haettu useilla erilaisilla kokoonpanoilla tiettyä pelitapaa, joka on onnistunut hetkittäin hyvin, mutta parantamisen varaa sarjaotteluihin vielä jäi. Tammikuussa sarjaporrasta ylemmäs siirtyneen Yassine Alouin aisapari Mikael Virta on vielä tovin sivussa viime kauden päätöspelissä katkenneiden polven sivu- ja ristisiteiden vuoksi.

    Viime kaudella neljänneksi sijoittunut Kiffen/2 on aloittanut jo tosipelit, kun se kohtasi Regions Cupissa Atletico Malmin Alouin osuessa kertaalleen ”Atleeteille” malmilaisten 6-0 voittoon päättyneessä matsissa. Kiffen oli kuitenkin ottelussa parempi mitä numerot antoivat ymmärtää. Jos SAPAn Aloui oli viime vuonna kovassa iskussa niin samaa voi sanoa Kiffenin Juha Iikkasesta, joka iski hurjat 26 maalia, vaikka pelasi vain reilu puolet joukkueen peleistä. Mustien Hurmureiden kakkosjengistä löytyy muuten vielä ikinuori maalivahti Olli Paavilainen, 70.

    Kiffen/2 – SAPA
    Brahen kentällä keskiviikkona 19.4 klo 20

  • Piinapenkissä edustusjoukkueen valmentaja Tuomo Känsäkoski

     

     

     

     

     

     

     

     

    Edustusjoukkueen kausi 2017 alkaa tänään Kiffen/2:sta vastaan Bragulla klo 20. Ennen sarja-avausta kuullaan vielä valmentaja Tuomo Känsäkosken mietteitä.

    Mitkä ovat fiilikset, kun kausi vihdoin pyörähtää taas käyntiin? -Kyllähän tässä on kautta taas innolla odotettu. Vaikuttaa siltä että kaudesta on tulossa mielenkiintoinen, monta uutta joukkuetta vastassa ja ennakkoon varsin tasainen ja tasokas sarja tiedossa, mikä voisi olla parempaa:)

    Miten joukkueen kauteen valmistautuminen sujui?
    -Vähän kaksijakoisesti, mielestäni harjoittelimme koko talvikauden suht laadukkaasti,ja alkuvaiheessa pre seasonia olimme mielestäni hyvin aikataulussa. Valmistautumisen viimeinen vaihe oli kuitenkin sitten yllättävän heikko, ja se kulminoitui heikosti sujuneisiin viimeisiin treenipeleihin, joten siinä mielessä lähdetään vähän epätietoisissa tunnelmissa alkavaan kauteen.

    Millä eväin viime kauden kakkossija pystytään tänä vuonna
    kirkastamaan?
    -Niin, viime kaudella meillä oli riittävästi yksilötaitoa vaikka sarjavoittoon asti, mutta joukkuepelimme jätti sitten vähän toivomisen varaa. Nyt kun yksilötaitoa on poistunut siirtojen myötä joukkueesta, on se korvattava paremmalla joukkuepelillä. Edelleenhän meillä on tälle tasolle varsin laadukkaita pelaajia, haaste on siinä miten saamme peleissä luotua tilanteita missä pelaajamme pääsevät käyttämään vahvuuksiaan.

    Joukkueesta lähti 25 maalia tehnyt Yassine Aloui, joka siirtyi
    sarjaporrasta ylemmäs Atletico Malmiin. Selvää on hän ei ole
    korvattavissa, mutta SAPA on saanut kuitenkin hankittua lähteneiden
    tilalle tukun hyviä pelureita. Ehkä mielenkiintoisimpana vanha
    paluumuuttaja Joonatan Woodward, joka saapui useamman vuoden tauon
    jälkeen takaisin vihreäpaitoihin. Kerro hieman muista uusista
    pelaajista. –Niin, Yassinen lisäksihän meiltä poistuivat myös Phuc (Luu) ja Azzo (Azad), kaikki hyviä pelaajia ja tunnollisia harjoittelijoita, eli menetys oli aika iso. Toisaalta kokonaan uusina pelaajina meille ovat tulleet Olli (Romppainen) ja Vade (Frantsi), jotka ovat molemmat selkeästi vahvistuksia. Olli tekee keskiverto SAPAn pelaajaa huomattavasti useammin oikean ratkaisun pallon kanssa, ja Vade  taas tuo fiksua liikettä ja sähäkkyyttä hyökkäykseen. Maalivahtiosastoa vahvistaa Johnny (Stolpe), joka tulee varmasti pelaamaan sekä meillä että kakkosjoukkueessa. Johnny on osoittanut halua kehittyä vetämällä talvikaudella jopa kolmen tapahtuman päivätahtia, ja näyttää joka harjoituksissa hyvää esimerkkiä muille sitoutumisesta ja asenteesta. Sitten meillä on liuta uusvanhoja pelaajia, joista jo mainittu Jomppe (Woodward) on ehkä se sapalaista jalkapalloa seuraaville kaikista tutuin. Jomppe on fiksu pelaaja joka tuo hyökkäyspäähän kaivattua juonikkuutta, ja nyt meillä on Micen (Nieminen) lisäksi toinen vakavastiotettava erikoistilannepelote. Ruj (Jovanovic-Hyvärinen) on toinen jo useamman kerran SAPAssa esiintynyt pelaaja, joka vahvistaa joukkuetta pelikäsityksellä ja monikäyttöisyydellä. Sami (Johansson) vahvistaa toppari/keskikenttäosastoa hyvällä syöttötaidolla ja pelikäsityksellä, mitkä tietysti ovat SAPAn junioriputken läpikäyneeltä pelaajalta itsestäänselvyyksiä. Patelta (Semangania) odotetaan ennen kaikkea ehjää kautta, koska terveenä pysyessään Pate tarjoaisi meille kokonaan uudenlaisen vaihtoehdon hyökkäykseen. Lisäksi viime kauteen verrattuna uutena pelaajana meillä on Kride (MacDonald Thomé), joka vietti viime vuoden armeijan harmaissa. Kride on esiintynyt talven treenimatseissa todella pirteästi, vaikka hän on kokoonpanon nuorin pelaaja, pelaa hän jatkuvasti niin hyvällä itseluottamuksella ja röyhkeydellä, että siitä voi itse kukin kokeneemmista pelaajista ottaa mallia.

    Mitkä joukkueet näyttävät mielestäsi vahvimmilta alkavalla
    kaudella?
    -Sarja tulee varmasti olemaan kärjen osalta tasainen, ja tässä onkin helposti 5-6 joukkuetta jotka mielestäni voisivat kaikki voittaa lohkon. Ennakkoon Viikingit/S.C.P vaikuttaa tasokkaalta ryhmältä, varmasti yksi taitavimmista joukkueista Neloseen moneen vuoteen. Valtti oli jo viime kaudella vakuuttava, nuorekas ja pelaava ryhmä joka on valmistautunut kauteen hyvin, ja voisi veikata että tulevat vähintään muutaman vuoden sisällä ottamaan askeleen sarjaporrasta ylöspäin. Sama pätee Jokereihin, hyvä valmistautuminen ja laaja materiaali antavat hyvät eväät taistella sarjan kärkisijoista. Muita joukkueita jotka varmasti löytyvät sarjataulukon ylemmältä puoliskolta lienevät Atlantis/Akatemia, Kiffen/2 ja Gnistan/Ogeli.

    Mitä kannattajat tulevat näkemään tällä kaudella?
    -Joukkueen joka kantaa SAPAn värejä ylpeänä.

  • Edustusjoukkueen kauteen valmistautuminen aikataulussa

     

     

     

     

     

     

    Viime kaudella Nelosessa nousukarsintoihin yltänyt edustusjoukkue on jatkanut valmistautumista parin kuukauden päästä alkavaan jalkapallokauteen.

    Valmentaja Tuomo Känsäkoski, miten joukkueen kauteen valmistautuminen on lähtenyt käyntiin? -Oikein hyvin, ollaan prosessissa ihan aikataulussa. Toistaiseksi harjoittelun painopiste on ollut jalkapallon perustaidoissa, syöttämisessä, ensimmäisessä kosketuksessa jne, lisäksi ollaan jonkun verran käyty läpi yksilöiden ratkaisuja tietyissä pelitilanteissa. Viime kaudella joukkue vaikutti lopun ratkaisupeleissä henkisesti väsyneeltä. Osasyy siihen oli varmasti se, että lähdimme heti tammikuussa harjoittelemaan ns iso pää edellä, eli vaatimustaso oli heti alusta asti kova, ja treeneissä mentiin täysillä. Tästä oppineena ollaan ehkä vähän kevennetty harjoittelua tässä pre seasonin ensimmäisessä vaiheessa. Nyt kuitenkin ruuvia ruvetaan kiristämään, ja harjoittelussa siirrytään enemmän pelitavallisten yksityiskohtien hiomiseen.

    Millaiselta käytettävissä oleva pelaajaryhmä vaikuttaa ensi kautta silmälläpitäen?  – Materiaali on hyvä, mutta ehkä hieman kapea. Ryhmässämme on tällä hetkellä n. 17-18 kenttäpelaajaa, joten joka pelipaikalle etsitään vielä vahvistuksia. Hyvä puoli on se, että muualle siirtyneet pelaajat on saatu korvattua hyvillä ja erinomaisesti joukkueeseen sopivilla hankinnoilla.

    Ensi viikolla alkavat harjoituspelit, kun joukkue kohtaa SAPAn kolmosjoukkueen perjantaina 3.3 klo 19 Talissa. Lauantaina 11.3 klo 9.00 vastaan Bollis 6:lle tulee HIFK/3.

    Uudet pelaajat ovat edelleen tervetulleita mukaan! Yhteydenotto joko valmentaja Tuomo Känsäkoskelle 041-7492088 tuomo.kansakoski@sapa.fi tai joukkueenjohtaja Sakari Niemiselle 050-5658566 sakari.nieminen@sapa.fi.

     

Scroll Up