Uutiset

  • Henkilökuvassa huoltaja Timo Erkkilä

    WP_20140904_010

     

    Kohta tulee kolme vuotta täyteen, kun SAPAn edustukseen saatiin pitkästä aikaa huoltaja. Timo Erkkilä aloitti nyt kolmannen täyden kauden joukkueessa. Timppa päätyi SAPAan varsin luontevasti. ”Olin ollut SAPA-fani jo kymmenisen vuotta. Silloinen ja myös nykyinen joukkueenjohtaja Sakke Nieminen oli nähnyt minut katsomossa uskoakseni lukuisia kertoja, ja hän tuli keväällä 2013 erään pelin puoliajalla juttelemaan. Jonkin ajan päästä kuulin entisen valmentajani Ertsin kautta, että hän oli ajatellut minua joukkueen avuksi. Eikä tarvinnut kauaa asiaa miettiä, kun mukaan kysyttiin. Päätöstä ei ole tarvinnut katua”.

    Asia mitä on tarvinnut, että legendaarinen Suomen Cupin matsi liigajengi KooTeePee:tä vastaan Kumpulassa 2005 jäi kokematta. ”Vieläkin harmittaa, en sattunut olemaan silloin kaupungissa. Urheiluruutu oli paikalla kuvaamassa silloista SAPAn pelaajaa Riku Riihilahtea, SAPA-Ultras oli paikalla pommeineen ja tapahtuma oli paikalla olleille varmasti unohtumaton”.

    Ensi viikolla 30-vuotta mittariin saava Timppa on työssään viihtynyt.
    ”Homma on noussut itselle jo ykkösharrastukseksi, ja intoa todellakin riittää. Tuomon ja Saken kanssa on ollut myös ilo tehdä hommia”.

    Timppa on pelannut SAPAssa junnuna siis itsekin, mutta innostus lopahti lyhyeen. ”Pelasin vähän aikaa 11- ja 12-vuotiaana. En oikein enää tykännyt pelaamisesta enkä harjoittelusta, joten päätin lopettaa. Hiukan kadutti silti jälkeenpäin. Saan tässä kohtaa kuitenkin kiittää vanhempiani, jotka laittoivat minut SAPAan aikoinaan pelamaan siitä, että olen nyt tässä joukkueessa”.

    Tehtäviin kuuluu niin kuin huollolla tapana on, vähän kaikkea mahdollista. ”Huoltajan tehtävä on auttaa pelaajia ja valmentajaa. Peleissä näkyvimpänä ensihoito ja tietysti kuuluisa ”kentälleryntääminen”:). Pallojen- ja vesipullojen täyttämisen lisäksi treeneissä toimin pallopoikana, laitan tötsejä paikoilleen, lämmittelen tarvittaessa veskaria ja tuuraan välillä treeneissä maalivahtia. Valmentajana en ole vielä sentään onneksi ollut”.

    Oli kyse sitten isoista liigoista tai Suomen nelosdivarista, huoltajan tehtävät pysyvät silti melkein samoina. ”Ei ne hommat muualla oikeastaan paljon eroa siitä mitä sitä itse pääsee tekemään, suunnilleen samoja juttuja huoltajat tekevät missä päin tahansa. Se tekee omasta hommasta osaltaan niin hienoa”, Timppa sanoo.

    Suosikkiyhtyeeksi ruotsalaisen metallibändi Evergreyn manitsevan miehen harrastuksiin kuuluu muun liikunnan ohella parkour, jota hän on tehnyt 11 vuotta. Hän myöntää, että treenaaminen on jäänyt viime aikoina vähiin.”On ollut kyllä sen verran kiireiset viikot, että en ole juurikaan ehtinyt liikkumaan, mutta kyllä se tästä vielä rauhoittuu – viimeistään sitten syksyllä:)”

    Jokerit oli kuulunut isona osana elämää lapsesta saakka. Kausikortti löytyi miehen taskusta niin kauan kuin Hartwall-Areena oli ollut pystyssä armeija kautta lukuunottamatta. Sitten tuli KHL, ja kävi niin kuin monelle muullekkin – intohimo sammui. ”Puheet siitä, että nyt nähdään niin korkeatasoista kiekkoa ei riitä itselle perusteiksi. Kun lähdin vierasreissuun sanotaan vaikka Lappeenrantaan, en ensimmäiseksi enkä kyllä toiseksikaan ajatellut pelin tasoa. Eihän sitä tiedä, jos vaikka ensi kaudella katsoisi ensimmäisen KHL-pelin”.

    Taustahenkilöitä voi olla välillä hankala saada mukaan urheiluseuroihin. Moni joukkue on kaatunut puuhamiesten vähyyteen, kuten kävi viime kauden päätteeksi mm. Kolmosessa pelanneelle Lahen Pojille. Sakke on ollut SAPAn taustoissa pienen iäisyyden, joten edustuksen asiat ovat olleet mallillaan. ”Sakkea ei voi tarpeeksi kiittää siitä mitä hän on tämän joukkueen eteen tehnyt. Ymmärrän asiassa toisaalta sen puolen, että kyllähän tämä vaatii intohimoa paitsi lajia, myös seuraa kohtaan, jotta tätä jaksaa tehdä. Olen miettinyt monesti viitsisikö sitä olla vaikka nyt esimerkiksi Töölön Taistossa. Tuskin. Kyllä se mielestäni lähtee aidosta palosta ja halusta auttaa jotain itselle tärkeää asiaa, kun tätä kuitenkin palkatta tekee”.

    Taivoitteitakin löytyy, esille nousee ammattimaisuus.
    ”Minulle on tärkeää, että joukkueen toiminnassa olisi tiettyä ammattimaisuutta. Kaikkeen en tietenkään pysty huoltajana vaikuttamaan, mutta haluan omalla panoksella tehdä asiat omassa roolissa niin hyvin kuin vain voin. Esimerkkinä vaikka nyt se, että huoltaja pesee pelaajien pelipaidat. Toki on vielä itsellänikin paljon opeteltavaa ja parannettavaa, mutta haluan pystyä sanomaan mahdollisimman pian olevani ”valmis” huoltaja. Tavoitteita pitää muutenkin asettaa, jotta motivaatio säilyy. Ei ole salaisuus, että joukkueenjohtajan pesti kiinnostaa, kun Sakke joskus 2024 lopettaa ;). Heh, ei vaan, tärkeintä on – oli johdossa kuka tahansa – että joukkue pyrkii yhdessä pitkäjänteisesti kohti parempaa menestystä, jotta touhu pysyisi mielekkäänä”.

    Loppun vielä terveiset faneille.
    ”Oli positiivinen yllätys nähdä monet tutut naamat kauden alla pelatussa harjoituspelissä – ei siinä vielä mitään, mutta peli pelattiin Sipoossa! Toivottavasti SAPAn peleihin löytää tällä kaudella myös uudet joukkuettamme seuraavat alasarjafutiksen ystävät.”

     
  • SAPA nousi keskiviikkona voittoon Gnistan/2:sta

    DSC00499 (1)

    11.5
    4. divisioona
    Oulunkylä
    Gnistan/2 – SAPA 1-3 (1-0)
    SAPAn maalit: Sami Helppi (61. min.), Rasmus Helminen (64. min) ja Javier Ihatsu (90+1. min).

    SAPA oli joutua vaikeuksiin kauden neljännessä Nelosen pelissä, jossa se kohtasi Oulunkylän kakkostekonurmella vielä pisteittä olleen Gnistan/2:n. Gnistanille tulleet kaksi punaista korttia toisen puoliajan alkuun auttoivat krunalaisten iltapuhdetta, ja näin SAPA nousi lopulta tappioasemasta 3-1 voittoon.

    Asetelmat keskiviikon myöhäisillan kamppailuun olivat SAPAn kannalta varsin selvät. Tämä ei kuulunut niihin peleihin joihin saisi kompastua, jos mielii kavuta takaisin sarjaporrasta ylemmäs.

    Ensimmäinen jakso oli SAPAn tämän kauden peleistä tähän asti tasaisin. Todella vaaralliset tilanteet olivat kuitenkin kummaltakin joukkueelta vähissä laukausten leijailtua yli ja ohi.

    26. minuutilla SAPA joutui antautumaan ensimmäisen kerran tällä kaudella. 5 tuntia kestäneen nollaputken rikkoi pilkulta Niko Hölttä. Oli tosin siinä hilkulla tapahtuiko rike rangaistusalueen sisä- vai ulkopuolella.

    Avausjaksolla ei enempää maaleja nähty, joten SAPA joutui tauolle ensimmäistä kertaa ollen häviöllä.

    Toinen puoliaika ei ehtinyt vanhentua kuin pari minuuttia, kun ensimmäinen Gnistanin pelaaja ajettiin ulos. Vain kolme minuuttia myöhemmin oli jo seuraavan ”Kipinä”-pelurin vuoro nähdä punaista, kun Ahmed Azadia vedettiin rajusti sukille.

    SAPA hyödynsi kahden miehen ylivoiman.  Kamppailua oli pelattu noin tunti, kun Aho keskitti pilkun tuntumaan Sami Helpille. ”Hibi” otti haltuun ja pääsi vetämään pallon verkon perukoille, 1-1.

    Vain 3 minuuttia myöhemmin vihreäpaidat iskivät jälleen. Azad puski saamansa pallon Rasmus Helmiselle, joka pääsi tuikkaamaan läheltä tilanteeksi 1-2.

    SAPA ei onnistunut lisämaalienteossa, kuin vasta lisäajalla. Mikael Virran esityöstä Javier Ihatsu teki helposti loppulukemiksi 1-3.

    ”Peli oli nihkeää, mutta hyvä, että saatiin kuitenkin raavittua tarvittavat pisteet”, SAPAn valmentaja Tuomo Känsäkoski sanoi.

    SAPA aloittaa nurmikauden ensi viikolla, kun se kohtaa perjantaina 20.5 klo 19 FC Kontu/LA:n Kumpulassa.

    SAPAn kokoonpano Gnistan/2-ottelussa. Ari Takala; Anselmi Henriksson, Mikko Nieminen, Mikko Aho, Sami Helppi, Joni Rantakari, Kalle Vanhatalo (83. Miika Koivisto), Antti Erola (46. Ahmed Azad), Rasmus Helminen, Mikael Virta, Yassine Aloui (69. Javier Ihatsu). Vaihdossa: Mikael Biese.

    SAPAn loput kevätkierroksen ottelut:

    SAPA-FC Kontu/LA              pe 20.5 klo 19 Kumpulan nurmi
    Valtti-SAPA                           pe 27.5 klo 18 Puistolan nurmi
    SAPA-FC POHU/Akatemia pe 3.6 klo 19.30 Käpylän nurmi 3
    SAPA-LPS/Kuninkaat          to 9.6 klo 19 Kumpulan nurmi
    HJK/Laajasalo-SAPA           ke 15.6 klo 19.30 Laajasalo nurmi
    SAPA-FC FINNKURD        ma 20.6 klo 17.45 Pirkkolan tekonurmi
    Atlantis/Akatemia-SAPA      to 30.6 klo 18 Talin nurmi 2

     

     

  • SAPA jälleen voittoon – nyt kaatui zenith 4-0

    DSC00487

    4.5
    4. divisioona
    Brahen kenttä
    SAPA – Zenith Myllypuro 4-0 (0-0)
    SAPAn maalit: Mikael Virta 3 (67. min, 72. min ja 78. min.) ja Rasmus Helminen (77. min)

    SAPA on aloittanut kauden ryminällä, kun Brahen kentällä oli keskiviikkona Zenithin vuoro jäädä jyrän alle. Mikael Virta iski hattutempun tekemällä toisella jaksolla 3 maalia 11 minuuttiin. Rasmus Helminen oli asialla SAPAn kolmannessa osumassa. Krunalaiset ovat voittaneet kaikki kolme peliään päästämättä vielä maaliakaan.

    Kun Mikael Virta saapui tammikuussa SAPAan, ei varmasti kukaan osannut arvata mitään tämänkaltaista. 8 maalia kolmessa ensimmäisessä sarjapelissä on niin huima suoritus, että vastaavaa ei tässä joukkueessa ole varmasti montaa kertaa nähty, jos koskaan.

    Avausjakson erikoisuus nähtiin 20. minuutilla, kun Kalle Vanhatalo kolhaisi pallontavoittelutilanteessa Zenith-veskaria, joka loukkasi tapahtuneessa jalkaansa. Veräjänvartija vaihtoon ja maalinsuulle kenttäpelaaja varamolarin puuttuessa.

    10 minuuttia myöhemmin uusi veskari pääsi ensimmäisen kerran testiin, kun Rasmus Helminen veti kaukaa vaarallisen kudin.  Maalivahti sai kuitenkin ylärimaa hipoen näppinsä väliin.

    SAPAlle tuli vielä avausjaksolla pari erinomaista tilannetta, kun ensin Jaakko Kuusimäki pääsi vapaasti yrittämään etutolpalta, tuloksena kuitenkin vain kulmapotku. Ja myöhemmin Zenith-vahti torjui ensin Yassine Alouin läpiajon, ja Mikael Virta epäonnistui jatkoyrityksessä tyhjään maaliin.

    Hieman ennen puoliaikaa Rasmus Helminen puski vielä tolppamiehenä pallon maaliviivoilta väljemmille vesille.

    Maalien makuun päästiin viimein 67. minuutilla. Tuomo Känsäkoski laittoi pallon ilmassa laitaan Virralle, joka otti pelivälineen haltuun. Nopea laitalinkki kuljetti lähelle maalia ja pääsi sijoittamaan pallon alakulmaan, 1-0.

    Lisää saatiin viisi minuuttia edellisestä. Kuusimäki syötti kuudentoista sisään Virralle, harhautus ja pallo löytyi jälleen valkoisten maalista, 2-0.

    77. minuutilla peli ratkesi lopullisesti, kun Ahmed Azad syötti Helmisen läpiajoon. Ensimmäinen yritys onnistuttiin torjumaan, mutta ”Rasse” ei paluupallosta enää erehtynyt ja tilanne jo 3-0.

    Vain minuuttia myöhemmin Virta iski illan kolmantensa huikealla yksilösuorituksella harhautellen läpi Zenith-puolustuksen ja iski päätösnumeroiksi 4-0.

    SAPA aloittanut kauden tuloksellisesti loistavasti. Krunalaiset ovat pitäneet maalinsa kolmen pelin jälkeen vielä koskemattomana maalieron ollessa peräti 13-0. Seuraavassa ottelussa SAPAn vastustajana on Gnistan/2. Peli Oulunkylän tekonurmella alkaa ensi keskiviikkona hiukan nihkeään aikaan klo 20.45.

    SAPAn kokoonpano Zenith-ottelussa: Ari Takala;  Jaakko Kuusimäki, Mikko Nieminen, Tuomo Känsäkoski, Sami Helppi, Joni Rantakari, Kalle Vanhatalo (84. Miika Koivisto), Antti Erola (60. Ahmed Azad), Rasmus Helminen, Mikael Virta (79. Javier Ihatsu), Yassine Aloui (60. Jani Rahkonen). Vaihdossa: Mikael Biese.

    SAPAn loput kevätkierroksen ottelut:

    Gnistan/2-SAPA                     ke 11.5 klo 20.45 Oulunkylän tekonurmi 2
    SAPA-FC Kontu/LA                pe 20.5 klo 19 Kumpulan nurmi
    Valtti-SAPA                             pe 27.5 klo 18 Puistolan nurmi
    SAPA-FC POHU/Akatemia   pe 3.6   klo 19.30 Käpylän nurmi 3
    SAPA-LPS/Kuninkaat            to 9.6    klo 19 Kumpulan nurmi
    HJK/Laajasalo-SAPA             ke 15.6 klo 19.30 Laajasalo nurmi
    SAPA-FC FINNKURD           ma 20.6 klo 17.45 Pirkkolan tekonurmi
    Atlantis/Akatemia-SAPA        to 30.6  klo  18 Talin nurmi 2

  • SAPA maanantaina komeaan 6-0 voittoon StaSista

    DSC_0971

    25.4
    4. divisioona
    Brahen kenttä
    SAPA – AC Stadin Sissit 6-0 (3-0)
    SAPAn maalit: Yassine Aloui (36. min), Antti Erola (38. min) ja Mikael Virta 4 (41. min, 82. min, 83. min ja 90+1. min)

    SAPA kaatoi kauden toisessa ottelussa Brahen kentällä AC StaSin tyylikkäästi tennislukemin 6-0. Krunalaisten kahden ensimmäisen pelin maaliero on siis komea 9-0. Täksi kaudeksi tullut Mikael Virta on huikeassa vireessä – tällä kertaa vaatimaton neljän maalin ilta!

    SAPA otti ohjat heti alusta saakka, mutta vieraat tekivät vetopaikoille pääsemisestä tuskaista. Hyökkäys toisensa jälkeen pysähtyi jo hyvissä ajoin ennen todellista vaaramomenttia.

    36 minuuttia oli pelikellossa kun viimein nähtiin oikeastaan pelin ensimmäinen tilanne. Kalle Vanhatalo ajoi oikealta laidalta pallon kanssa lähelle päätyrajaa ja syötti keskellä n.10 metrissä olleelle Yassine Alouille. Veto alakulmaan ja peli oli 1-0.

    Pari minuuttia edellisestä ja lisää tuli.  Antti Erolan painava laukaus yläriman kautta juuri ja juuri maaliviivan yli. Tilanne vielä jatkui, mutta maali oli jo hyväksytty, 2-0.

    SAPA ehti iskeä vielä kertaalleen ennen puoliaikavihellystä. Mikko Aho keskitti Mikael Virralle, joka ohjasi 3 metristä pelivälineen verkon perukoille.

    SAPA sai ennen ottelua iloisia uutisia, kun jo pitkään mukana olleen Ahmed Azadin siirto vihreäpaitoihin viimein vahvistui. ”Azzo” pääsikin kertaalleen antamaan loistokeskityksen takatolpan tuntumaan Kalle Vanhatalolle, joka ei aivan saanut palloa ilmasta sisään.

    Vajaa kymmenen minuuttia ennen täyttä aikaa alkoi Mikael Virran show. 82. minuutilla hienon kolmen miehen seinäsyöttökuvion päätteeksi 4-0, vain minuuttia myöhemmin 5-0 ja vielä lisäajalla laitalinkki viimeisteli illan neljännen osumansa tekemällä loppunumeroiksi 6-0.

    SAPA ei vähään aikaan ole vastaavaa ylivoimaa esittänyt.
    Samainen Brahen kenttä on pelipaikkana myös seuraavassa ottelussa keskiviikkona 4.5. Tuolloin klo 20 alkavassa kamppailussa SAPAa vastaan asettuu Zenith Myllypuro.

    SAPAn kokoonpano StaSi-ottelussa: Mikael Biese; Mikko Aho, Jari Mustonen, Mikko Nieminen, Sami Helppi, Kalle Vanhatalo, Antti Erola (66. Javier Ihatsu), Joni Rantakari, Mikael Virta, Rasmus Helminen (61. Ahmed Azad), Yassine Aloui (46. Jaakko Kuusimäki). Vaihdossa: Ari Takala.

Scroll Up