Uutiset

  • SAPA tärkeään voittoon SUMU/77:sta

     

     

    DSC_0969

    27.7
    4. divisioona
    Käpylä
    SAPA – SUMU/77 3-2 (1-0)
    SAPAn maalit: Yassine Aloui (44. min), Mikael Virta (53. min) ja Kalle Vanhatalo (83. min)

    SAPA voitti Käpylässä pelatun syyskierroksen avauksen SUMU/77:aa vastaan Kalle Vanhatalon iskemällä voittomaalilla lukemin 3-2. Yassine Aloui ja Mikael Virta olivat asialla kahdessa ensimmäisessä.

    Vaikeuksien kautta voittoon, niin kai sitä voisi sanoa. SUMU antoi krunalaisille hyvän vastuksen, mutta SAPA onnistui lopussa pusertamaan vielä tarvittavan maalin.

    Oransseilla liiveillä pelaamaan joutunut SUMU oli ottelun alussa hallitsevampi osapuoli. Yhtään maalipaikkaa, edes puolittaista se ei kuitenkaan kyennyt ensimmäisellä puoliajalla luomaan.

    SAPA pääsi myöhemmin paremmin peliin ja yritti pitkillä syötöillä murtaa vieraiden puolustusta siinä onnistumatta.

    Yassine Aloui pääsi kuitenkin pariin kertaan yrittämään maalintekoa ja täräytti lopulta puoliajan lopussa ottelun avausmaalin ja upea olikin! Hyökkääjä pääsi rauhassa ampumaan ja maaginen veto noin 30 metristä upposi suoraan vasempaan ylänurkkaan ja peli oli 1-0.

    Toinen puoliaika ehti vanheta vain 8 minuuttia, kun nähtiin 2-0 osuma. Aloui syötti rankkarialueen sisään puoliajalla kentälle vaihdetulle Mikael Virralle, joka pääsi nokikkain maalivahdin kanssa. Varma sijoitus alakulmaan, ja tässä vaiheessa kaikki näytti hyvältä.

    60. minuutilla Phuc Luun tilalle vaihdettiin Hannes Aho, joka pelasi ensimmäisen ottelun kesäkuun alussa sattuneen nilkkavamman jälkeen.

    63. minuutilla alkoi SAPAn musta hetki. Ensin kavennus 2-1:een ja vain pari minuuttia myöhemmin tuli 2-2 tasoitus. Pitkä pystysyöttö hyökkääjälle, joka maalin sivulla sai kun saikin pallon ennen vastaan tullutta SAPA-vahti Mikael Bieseä. Syöttö keskelle vapaana olleelle SUMU-pelurille ja peliväline tyhjään maaliin.

    Pitkään näytti siltä, että savannalaisten olisi tyytyminen yhteen pisteeseen, mikä ei olisi lohkon kärkitaistelua ajatellen sopinut alkuunkaan suunnitelmiin.

    83 minuutin kohdalla Virta tuli vasemmalta laidalta päättäväisesti kohti päätyrajaa ja syötti etutolppaa kohti. Kalle Vanhatalo oli maalin edessä valppaana ja tuikkasi pelaajaruuhkan keskeltä ottelun voittomaalin, 3-2.

    SUMU ei onnistunut saamaan enää todellista vaaraa isäntien kenttäpäätyyn, joten helteisestä Käpylästä SAPAlle tuloksena riemukas voitto.

    Seuraava ottelu pelataan ensi tiistaina, tuolloin vastassa on AC StaSi. Peli Siltamäen liikuntapuistossa alkaa klo 18.00

    SAPAn kokoonpano SUMU/77-ottelussa: Mikael Biese; Jaakko Kuusimäki, Mikko Aho, Mikko Nieminen, Sami Helppi, Joni Rantakari (77. Ahmad Azad), Phuc Luu (60. Hannes Aho), Kalle Vanhatalo (88. Miika Koivisto), Rasmus Helminen, Mikko Merikari (46. Mikael Virta), Yassine Aloui (83. Javier Ihatsu).

    SAPAn loput syyskierroksen ottelut:

    AC StaSi – SAPA             ti 2.8 klo 18 Siltamäki
    Zenith – SAPA                 ma 8.8 klo 19.15 Myllypuron nurmi
    SAPA – Gnistan/2            to 18.8 klo 18 Pallokenttä 6
    Kontu/LA – SAPA             pe 26.8 klo 18 Kontulan nurmi
    SAPA – Valtti                    ke 31.8 klo 18 Käpylän nurmi
    POHU/Akatemia – SAPA ti 6.9 klo 17.30 Pirkkola
    LPS/Kuninkaat – SAPA    ke 14.9 klo 20 Laajasalon tekonurmi
    SAPA – HJK/Laajasalo    ma 19.9 klo 20 Kallion tekonurmi
    FC Finnkurd – SAPA       ma 26.9 klo 17.45 Pirkkola
    SAPA – Atlantis/Akatemia ke 5.10 klo 20 Pallokenttä 6

  • Verkkotoimituksen haastattelussa valmentaja Tuomo Känsäkoski

    DSC_0765

    Nelosen kausi on edennyt jo puoliväliin, SAPAn edustusjoukkueen valmentaja Tuomo Känsäkoski, millaiset fiilikset kaudesta tähän saakka?

    ”Fiilikset ovat oikein hyvät. Nelonen sarjana on ollut tähän asti oikein positiivinen kokemus. Pelit ovat olleet mukavan vaihtelevan tasoisia, joskus ollaan jouduttu vääntämään pisteistä kovalla taistelulla ja ollaan oltu jopa ainakin ajoittain altavastaajina, ja toisinaan pelit ovat olleet hieman helpompia ja tarjonneet ainakin mahdollisuuden oman pelin kehittämiseen. Tärkein asia kuitenkin on ollut se, että meillä on treeneissä ollut koko ajan hyvä fiilis. Koska treenataan kuitenkin kolmesti viikossa, ja pelejä on vain kerran, niin vaikka pelit ovatkin tietysti syy miksi jalkapalloa pelataan, niin treenit ja joukkuehenki ovat ne tämän lajin harrastamisen peruskivet. Myös seura on tukenut meitä hienosti, ja olosuhteet ja harjoitusvuorot ovat oikeastaan vain parantuneet neloseen putoamisen myötä.”

    Ketkä pelaajat ovat erityisesti esiintyneet edukseen tällä kaudella?

    ”Yritän tietysti katsoa ensimmäisenä joukkueen peliä, ja vasta toissijaisesti yksilöitä, mutta jos joitakin pitää nimetä, niin Jaakko on ollut oikein positiivinen ilmestys kentällä. Lisäksi Jari pelaa hyvää kautta, ja on ollut varmaankin joukkueen tasaisin suorittaja tähän mennessä. Joukkueeseen on tullut myös ilahduttavasti nuoria pelaajia, ja vaikka he eivät vielä ole ottaneet peleissä niin isoa roolia, niin kaikki ovat tehneet vaikutuksen asenteellaan ja sitoutumisellaan joukkueeseen. Kaikista näkee että pojat haluavat pelata hyvää jalkapalloa vielä tätä korkeammalla tasolla.”

    Onko sarja mennyt muuten ennakkokaavailujesi mukaan?

    ”Aika pitkälti. Oman joukkueen pistesaaliiseen olen tyytyväinen, vaikka muutama hieman harmittava pistemenetys tuossa keskivaiheella kevätkierrosta tulikin. Siinä vähän unohtui hyvän alun jälkeen nöyryys ja asenne oli vähän vetelä. Sitten kun samaan syssyyn kohdattiin muutama joukkue, joita vastaan meidän pelin ongelmakohdat tulivat selkeästi esille, niin pistemenetykset olivat selviö. Onneksi joukkue kasasi hienosti itsensä loppukauden kärkiotteluihin, niin päästään hyvistä asemista syyskierrokselle.
    Noin muuten ennakkoon koviksi tiedetyt Atlantis ja Finnkurd ovat olleet juuri niin kovia kuin odottaa saattaa, ja oli myös odotettavissa että LPS/Kuninkaat, Sumu ja Kontu tulevat olemaan siinä kärjen takana. Zenithin vaikeudet ovat vähän yllättäneet, siellä on kuitenkin laatua niin kentällä kuin valmennusportaassa, joten eivätköhän ne sieltä hinaa itsensä kuiville.”

    Kausi jatkuu huomenna keskiviikkona Sumu/77 vastaan, millä mielin lähdet siihen otteluun?

    ”Luottavaisin, ehkä jopa malttamattomin mielin. Meillä oli pari viikkoa taukoa treeneistä, ja sen jälkeen into joukkueen keskuudessa jalkapalloa kohtaan on ollut taas käsinkosketeltava. Alkulämmittelyhöynät ovat olleet ajoittain treeneissä käynnissä jo puolituntia ennen tapahtuman alkua, se on aina hyvä merkki. Ja kun treeneissä on käynyt pariakymmentä pelaajaa, niin on kuvioitakin päästy hiomaan hyvällä ryhmällä. Helppo peli ei kuitenkaan ole tulossa, Sumu on rutinoitunut ja hyvin harjoitteleva nelosen ryhmä, joka piti Finnkurdia tiukoilla ja oli ensimmäinen joukkue joka voitti Atlantiksen tällä kaudella. Myös meidän ensimmäinen peli oli alusta loppuun tiukkaa vääntöä, joten varmasti saadaan keskiviikkonakin hyvä ja kova peli.”

     

  • SAPAn miesjoukkueet ansaitulla kesätauolla

    13115963_1152030341508084_7000381493797997_o

    Kesätaukoa vietellään, joten tässä kohtaa on syytä tehdä katsaus SAPAn miestenjoukkueiden tilanteeseen. Edustusjoukkue on tiukasti nousutaistelussa mukana jatkaen Nelosessa syyskierrokselle sijalta 3. SAPA M3 omassa lohkossaan sijalla 7 Helsingin piirin Nelosessa ja kakkosjoukkue taistelee lohkon kärkipaikasta Vitosessa ollen tällä hetkellä 4:llä sijalla.

    Miesten 2-joukkueella on kärkeen matkaa vain 4 pistettä. Kevätkierros päättyi joukkueella komeasti viiteen peräkkäiseen tappiottomaan peliin, joista neljä oli voittoja. Viimeisimpänä Kakkosjoukkue pelasi sarjakärki KäPa/NoLen kanssa 1-1 tasan. Joukkue on joutunut lähes kaikissa otteluissaan peluuttamaan maalissa kenttäpelaajaa. Sama ongelma on ollut kolmessa ottelussa myös SAPA M3:lla. SAPA M3:lla on saldona kymmenestä ottelusta 3 voittoa, 3 tasapeliä ja 4 tappiota. Vain 10 peliä yhdentoista sijaan siksi, että yksi ottelu jouduttiin pari peliä sitten siirtämään syyskuulle. Pelaajamateriaali on kuitenkin vahva, joten joukkueella potentiaalia kivuta sarjataulukossa keskikastista vielä reilusti ylöspäin.

    Sarjat jatkuvat heinäkuun lopussa ja kakkosjoukkueella alustavasti elokuun puolella.

  • SAPA hienolla voitolla kesätauon viettoon

     

    DSC_0684

    30.6
    4. divisioona
    Käpylä
    Atlantis/Akatemia – SAPA 0-2 (0-0)
    SAPAn maalit: Mikael Virta 2 (55. min ja 77. min)

    SAPA pääsi kesäloman viettoon riemukkaissa tunnelmissa, kun se kukisti torstaina kevätkierroksen päätösottelussa sarjakakkosen Atlantis/Akatemian. Krunalaisten 2-0 voittoon päättyneen ottelun molemmat maalit iski SAPAn tämän kauden todellinen maalipyssy Mikael Virta.

    Kevätkierros sai arvoisensa huipennuksen. Käpylässä oli tarjolla herkkupala kärkipelin muodossa, jossa tapahtumia riitti.

    Kamppailu sai heti kärkeen erikoisen tilanteen, kun SAPA ehti jo juhlia reilu minuutin pelin jälkeen avausosumaa. Mikael Virran laukaus kimmahti todennäköisesti maalin sisäpuolella olevista takaraudoista takaisin kentälle, ja vastustajan pelaajatkin lopettivat jo pelaamisen. Peli saikin yllättäen jatkua, ja Atlantis lähti vastahyökkäykseen, jonka päätteeksi pallo tolppaan. Päätuomari ei vaivautunut kysymään edes jälkikäteen avustavalta erotuomarilta kävikö pallo maalissa.

    15 minuutin kohdalla SAPAn Jari Mustonen koki kovia, kun Atlantis-pelaaja tuli jalkapohjat edellä keskivartaloon. Tilanteesta ansaitusti punainen kortti. Mustonen tönäisi tämän jälkeen takaisin ja puolustajalle tapahtuneesta varoitus. Hässäkkää jäätiin setvimään pitkä tovi.

    21. minuutilla Atlantis kolisutteli kulmatilanteessa ylärimaa.

    Atlantis-pelaaja loukkaantui ensimmäisellä puoliajalla pahoin murrettuaan ilmeisesti nenänsä ja joutui jättämään kentän.

    Kumpikaan ei avauspuolikkaalla enää huippupaikkoja saanut. Sen sijaan jakson lopulla tunteet kävivät jälleen kuumina ja torikokous oli taas valmis. Atlantis-leirissä oli katsottu, että SAPAn pelaaja oli käynyt punapaitojen peluriin kurkusta kiinni, mistä syntyi kovaa sanaharkkaa. Tätä edelsi Atlantiksen pelaajan erittäin sikamainen käytös, jossa punapaitojen pelaaja otti SAPA-peluria sukupuolielimistä kiinni. Mitään kurkkuun käymistä ei kuitenkaan todellisuudessa ollut tapahtunut eikä tilanne aiheuttanut tuomaristonkaan puolelta lopulta sen suurempia toimenpiteitä.

    Toisella puoliajalla päästiin maalien makuun. Mikko Aho syötti oikea-aikaisen syötön Virralle, joka pääsi läpiajoon. Sijoitus varmasti maaliin ja tätä osumaa ei mieheltä pystytty enää viemään, 0-1.

    SAPAn Yassine Aloui pääsi vähän myöhemmin erinomaiseen paikkaan, mutta veto harmittavasti maalipuiden ohi.

    77. minuutilla Virta syötettiin jälleen läpi. Ensimmäinen veto torjuttiin, mutta jatkopallosta uusi laukaus ja tällä kertaa onnistui, 0-2. Virralle osuma oli jo kauden peräti kahdestoista, jolla ollaan kirkkasti kakkoslohkon maalipörssin kärjessä.

    Atlantis ei lopussa todellista vaaraa pystynyt vihreäpaidoille aiheuttamaan, joten SAPAlle todella tärkeät 3 pistettä.

    ”Vastustaja oli paras pelaamaan mitä ollaan tähän mennessä kohdattu. Sillä lailla myöskin mukava peli, että hyvää joukkuetta vastaan on aina kiva pelata. Muutamat pelipaikkavaihdokset oli toimivia. Peli ei ollut taktiikan riemuvoitto, mutta jokaisen pelaajan asenne oli ratkaisevalla hetkellä äärimmäisen hyvä”, SAPAn valmentaja Tuomo Känsäkoski sanoi.

    Kolmantena olevalla SAPAlla on matkaa kärjessä olevaan Finnkurdeihin 4 pistettä. Tästä alkoi vajaa kuukauden mittainen kesätauko. Seuraava Nelosen peli on keskiviikkona 27.7 Käpylässä.

    SAPAn kokoonpano Atlantis/Akatemia-ottelussa: Ari Takala; Mikko Aho, Jari Mustonen, Anselmi Henriksson, Sami Helppi, Phuc Luu (46. Jaakko Kuusimäki), Kalle Vanhatalo (89. Javier Ihatsu), Mikko Nieminen, Joni Rantakari (82. Ahmed Azad), Mikael Virta, Yassine Aloui (88. Mikko Merikari). Vaihdossa: Hannes Aho

Scroll Up