Riku Riihioja valittiin SAPAn kauden 2019 parhaaksi pelaajaksi.
Molemmilla SAPAssa pelaamillaan kausilla parhaaksi pelaajaksi valittu Riku ansaitsi pitkäaikaisen taustahenkilö Martti Heiton mukaan nimetyn palkinnon toistamiseen peräkkäin antamalla kentällä jälleen joka ilta kaikkensa. Joukkueen todellinen työmyyrä hoiti tonttinsa useimmiten keskikentän pohjalla viihtyen esimerkillisesti ja myös treeniaktiivisuus oli jälleen kerran hyvää luokkaa.
Loppuäänestykseen pääsivät Rikun lisäksi joukkueen maalikuningas 12 osumallaan Karim Marjamäki, kapteeni Daniel Canga, Jussi-Pekka Savolainen ja maalivahti Mikael Biese.
SAPAn Kauden pelaajat 2000 luvulla:
2019: Riku Riihioja 2018: Riku Riihioja 2017: Valtteri Frantsi 2016: Yassine Aloui 2015: Jani Rahkonen 2014: Mikko Nieminen 2013: Mikko Merikari 2012: Mikael Biese 2011: Mikael Biese 2010: Topi Saari 2009: Anselmi Henriksson 2008: Kai Linerva 2007: Tommi Bergström 2006: Kalle Siira 2005: Mikko Nieminen 2004: Juha Saarnio 2003: Kai Linerva 2002: Mikko Ahonen 2001: Tomi Tyysteri 2000: Juha Kienanen
3.10 Nelonen Pallokenttä 6 SAPA – PK-35/2 6-2 (4-1) SAPAn maalit: Aleksi Roitto 2 (19. min., 28. min.) Muhamed Bade 3 (29. min., 36. min. ja 74. min.) ja Riku Riihioja (80. min.)
SAPAn miesten edustujoukkue päätti viime torstaina voitokkaasti kautensa, kun se kaatoi päätöskierroksella PK-35/2:n selvin 6-2 lukemin Pallokentällä pelatussa. Muhamed Bade iski ottelussa hattutempun ja myös Aleksi Roitto oli pelipäällä iskettyä kahdesti.
Kummallakaan joukkueella ei ollut kamppailussa panosta, joten oli ennakkoon vaikea päätellä ottelun luonnetta. Hyytävän kylmässä säässä saatiin kuitenkin onneksi lämmikettä maalien muodossa, joita nähtiin myöhäisillan ratoksi kahdeksan kappaletta – ja onneksi enimmäkseen vihreäpaitojen tehtailemana.
Savannalaiset olivat päättneet lähteä syystauolle hyvällä mielellä, sillä sen verran kevyesti jalka sesongin viimeisessä rutistuksessa liikkui. SAPA pääsikin avausjaksolla jo 4 maalin karkumatkalle. Ensin Aleksi Roitto iski kauden avausmaalinsa viemällä vihreäpaidat 2-0 johtoon jo ennen puolen tunnin täyttymistä.
Muhamed Bade tuli illan maalien määrässä rinnalle tekemällä perään vielä 3-0 ja 4-0 osumat 29. ja 36. minuutilla.
PK:n Jami-Petteri Inkinen teki vielä ennen taukoa pilkulta 4-1 kavennuksen.
Kauden päätösnelivitosella Bade teki vielä illan kolmantensa ja samalla kauden toisen hat trickin 5-1 maalillaan.
Kumpikin osuivat vielä kertaalleen ja sesongin viimeiset pisteet menivät savannalaisille.
Lopussa irti pääsi vielä SAPAn illan varamolari Jere Aho, joka oli jo pienessä läpiajossakin, mutta ei onnistunut kuitenkaan aivan maalinteossa.
Ottelun parhaaksi valittiin ja King Kebabin lahjakortin sai SAPAsta Muhamed Bade.
”Värikäs kausi, oli aikamoista vuoristorataa. Oltiin jossain kohtaa viiden parhaan ulkopuolellakin ja taas jossain vaiheessa kiinni noususijoilla. Pelilliseen ilmeeseen olen ihan kohtuu tyytyväinen, mutta olisi kausi voinut silti tietenkin paremmmikin mennä, ”sanoo SAPAn päävalmentaja Rasmus Jansson.
”Huikea vuosi silti ja tuli opittua paljon. Intesiivinen kausi, paljon tämä on vienyt ja paljon myös antanut. Haikea fiilis, jos tämä oli viimeinen kausi SAPAssa, joka on kuitenkin ns. oma seura. Ajattelen silti, että nyt on hyvä hetki lähteä. Kiitos kaikille tästä kaudesta, jotka olivat olleet apuna, ei tällaista muuten olisi päässyt kokemaan”.
”Oli tänään mukava peli ja hyvä meininki kentällä. Jos kauden alusta saakka olisi pelattu näin hyvin, niin olisi voinut olla hieman eri kuvio. Jalkapallo on sellaista että aina ei voi voittaa ja aina ei mene ihan niin hyvin, mutta pitää vain jatkaa eteenpäin. Ensi vuonna taas uudestaan”, joukkueen kapteeni Daniel Canga toteaa.
”Rassen ja Jusan (Henri Jussila) avulla osasin hahmottaa peliä sekä taktisia juttuja paremmin ja kehityin kauden mittaan uudella pelipaikalla topparina”, ”Dani” antaa tunnustuksen valmentajille.
Joukkue vaihtui edellisestä kaudesta varsin runsaalla kädellä ja ryhmän hitsautumiseen meni näin normaalia enemmän aikaa. ”Hauska ja mielenkiintoinen sekä samaan aikaan haastava kausi. Jouduttiin tutustumaan joukkueen kanssa varsin nopeasti. Kauden mittaan meistä tuli kuitenkin ikään kuin perhe. Kausi meni meni kuitenkin mielestäni suhteellisen hyvin, vaikka pelit ei jalkapallossa aina menekkään ihan niin hyvin kuin haluaa. Mutta jätkät tsemppasivat silti hyvin”, Canga kehuu lopuksi.
Sarjasijoitus oli viides. Joukkue lähtee syystauon viettoon ja alkaa valmistautua uuteen kauteen kunnolla taas tammikuussa. SAPA kiittää kaikkia kannattajiaan ja yhteistyökumppaneitaan kaudesta 2019!
SAPAn kokoonpano PK-35/2-ottelussa: Mikael Biese; Anselmi Henriksson (46. Jussi-Pekka Savolainen, 82. Jere Aho), Jonas Nyholm (65. Tuomas Pahkasalo), Daniel Canga, Valtteri Frantsi, Joe Johnson (46. Rasmus Helminen), Aleksi Roitto (53. Jesse Martin), Riku Riihioja, Karim Marjamäki (65. Martin Yilmaz), Muhamed Bade, Mikko-Ville Virolainen (53. Albian Ibishi).
SAPAn miesten M3-joukkue varmisti ennakkotiedoista poiketen jo suoraan sarjanousunsa Kolmoseen! Toisessa Nelosen lohkossa pelannut toiseksi sijoittunut LPS/Kuninkaat ei ota sarjapaikkaansa vastaan, joten karsintoja lisänousupaikoista ei tarvitsekaan näin ollen pelata.
SAPAn miesten M3 joukkue sijoittui hienosti Nelosen lohkonsa toiseksi! Asia varmistui tiistaina Latokartanossa pelatussa matsissa, kun savannalaiset kaatoivat suvereenisti MPS/Old Starsin peräti 9-2. M3:sen lähes koko kauden kestänyt voittokulku päättyy siis nousukarsintoihin.
SAPA M3 on pelannut läpi kauden vakuuttavasti. Se hävisi sesongin aikana 22 pelatusta ottelusta ainoastaan kaksi. Myös puolustus toimi erinomaisesti vastustajan tehtyä vain 16 maalia SAPAn verkkoon, joukkueen itse iskettyä 79 osumaa. Maalitykkeinä häärivät viisitoista maalia mieheen tehtailleet Joel Koivurinta ja Patrik Huber. Kauden oikeastaan ainoa pienoinen notkahdus tuli kesä-heinäkuussa vihreäpaitojen jäätyä kolmesti peräkkäin ilman täyttä pistepottia.
Vuonna 2010 perustettu SAPAn miesten kolmosjoukkue on keikkunut jo muutaman vuoden Nelosen kärkikahinoissa saaden viimein palkinnon vahvoista otteistaan. Joukkue on pääosin ns. ”kaverijengi” ja on näin hitsautunut vuosien saatossa poikkeuksellisen hyvin yhteen.
SAPA M3:a valmentaa Otto Kulmala yhdessä Sami Johanssonin kanssa. ”Nousevan tasainen kausi. Koko ajan olemme menneet eteenpäin eikä tullut kovin pahoja notkahduksia. Ollut hyvä fiilis joukkueessa läpi kauden,” pääkoutsi Kulmala summaa.
Valmentaja löytää syitä joukkueen menestykseen. ”Kaikille pelipaikoille löytyy hyviä jätkiä ja useampikin vaihtoehto. Se on auttanut myös että treeneissä on käynyt hyvin pelaajia läpi kauden ja joukkueessa on ollut hyvä kilpailutilanne. Se kilpailu on ruokkinut, että pelaajat saa aika paljon itsestään irti tuolla kentällä tällä hetkellä.”
”Lähdetään voittamaan tietysti kaikki mahdollinen rennon itsevarmana, mutta ei kuitenkaan ylimielisenä”, Kulmala sanoo lopuksi tulevista otteluista.
Ensimmäinen karsintaottelu pelataan ensi viikolla 8-10.10.