Uutiset

  • Anelma Lahikainen valtakunnallisten taitokisojen kärjessä

    Anelma Lahikainen valtakunnallisten taitokisojen kärjessä

    Palloliiton valtakunnalliset taitokilpailut pidettiin Oulussa lauantaina 2.12. Helsingin piiriä ja SAPA:a kisoissa edusti E-11 -tyttöjen piirimestari Anelma Lahikainen / SAPA-06.

    Anelma oli aivan loppumetreille saakka kiinni hopeassa. Viimeisessä lajissa, puskussa, Anelman loistava kisavire katosi hetkeksi. Puskussa suoritukseen tuli paha ohari, joka pudotti Anelman loppusijoituksen kuudenneksi. Kirvelevä ensireaktio ehti onneksi vielä illan aikana lieventyä. Koko Suomen kuudes sija tuntuu jo ihan mukavalta!

    Verkkotoimitus onnittelee SAPA:n puolesta Anelmaa loistavasta suorituksesta. Voimme olla ylpeitä siitä, kuinka mahtavia junioreita meillä seurassa on!

  • Samuli Jokinen edustusjoukkueen uusi päävalmentaja

    Samuli Jokinen edustusjoukkueen uusi päävalmentaja

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    Samuli Jokinen on SAPAn edustusjoukkueen uusi päävalmentaja.

    Samulilla, 33, on vankka kokemus SAPAn juniorivalmennuksesta, jonka hän aloitti jo vuonna 1999. Hän on käynyt läpi kaikki ikäluokat valmentaen viime kaudella SAPAn vuonna -10 syntyneitä junioreita. Samulilla on C-valmentajatutkinto. 

    Samuli on ollut aikoinaan SAPAn edustuksessa myös pelaajan roolissa lopettaen siellä kaudella 2006. Hän on pelannut krunalaisseuran miesten kaikissa kolmessa joukkueessa pelaten viime kaudella SAPAn kakkosjoukkueessa. Samuli pelaa tällä hetkellä SAPAn futsaljoukkueessa.

    ”Samuli on edustuksen entinen pelaaja, jolla on mittava valmennuskokemus junioripuolelta. Nämä olivat tärkeimpiä syitä, että hän oli meidän ykkösvaihtoehto uudeksi päävalmentajaksi kun Tuomo (Känsäkoski) ei ollut enää käytettävissä. Odotamme Samulilta paljon”, sanoo joukkueenjohtaja Sakari Nieminen.

    Samuli kertoo, että hän halusi tulla joukkueen peräsimeen erityisesti siksi, että haluaa edustusjoukkueen nousevan. ”SAPA on pelannut jo riittävän kauan Nelosessa ja on aika palata takaisin sarjaporrasta ylemmäs”, hän sanoo. ”Haluan, että me pelataan voittavaa jalkapalloa, ja pelaajat ymmärtävät entistä paremmin, mitä ja milloin kentällä tehdään. Lisäksi tarkoitus olisi nostaa meidän omia junnuja mukaan entistä paremmin, sillä taso heillä riittää hyvin. Viime kausi oli jo hyvä esimerkki, että pärjäävät mukana loistavasti”, Samuli päättää.

    Edustusjoukkue aloittaa varsinaisen pre-seasonin tammikuun alussa. Sitä ennen joukkue käy tämän vuoden puolella vielä parisen kertaa treenaamassa tiistaina Bolliksella. Uudet pelaajat ovat tervetulleita mukaan. Yhteydenotot joko valmentaja Samuli Jokiselle  050 520 3748 samuli.jokinen@sapa.fi tai joukkueenjohtaja Sakari Niemiselle 050 565 8566 sakari.nieminen@sapa.fi

  • Timo Erkkilä valittiin vuoden seuratoimijaksi

    Timo Erkkilä valittiin vuoden seuratoimijaksi

     ”Tuntuuhan se mukavalta, että joukkue ja tunnustuksesta päätellen ehkä joku muukin arvostaa”

    SAPA:n edustusjoukkueen huoltajana vuodesta 2013 toiminut Timo Erkkilä on vaatimaton mies. Viime viikon lauantaina hänet palkittiin SAPA:n Vuoden seuratoimijana 2017. Häntä oli kuitenkin vaikea maanitella haastatteluun: ”Vastahan minusta oli juttu puolitoista vuotta sitten, tämä tulee turhan nopeasti. Monet muutkin tekevät arvokasta työtä, eivätkä saa koskaan ansaitsemaansa huomiota.”

    No, onneksi Timo lopulta suostui haastatteluun, kun verkkotoimitus lupasi nostaa tasapuolisesti muitakin seuratyön sankareita.

    Oletko itse pelannut SAPA:ssa?
    ”Kyllä, vähän aikaa 11-12 vuotiaana. Silloin futiskipinä ei kestänyt kovin pitkään, mikä on jälkikäteen harmittanut. Olen kuitenkin iloinen, että vanhempani toivat minut SAPAan – muuten en olisi tässä nyt mukana.”

    Mitkä ovat huoltajan tärkeimmät tehtävät miesten edustusjoukkueessa?
    ”Treeneissä ensimmäisenä luonnollisesti pallojen ja vesipullojen täyttö, mutta mielestäni yleisesti se, että pelaajille ja valmentajille jäisi mahdollisimman vähän ylimääräistä. Treeneissä ei esimerkiksi palloja pelaajien tarvitse yleensä itse hakea, eikä valmentajien kerätä tötsejä harjoitteen päätteeksi. Näin aika voidaan käyttää mahdollisimman tehokkaasti hyödyksi, ja muun muassa tämmöiset pienet asiat samalla helpottavat huomattavasti kaikkia. Eli ylipäätään sujuvoittaa toimintaa yrittämällä olla tapahtumissa jatkuvasti aktiivinen.”

    Mitkä ovat omat fiiliksesi menneestä kaudesta ja mikä oli paras hetki?
    ”Raskas kausihan se aina on, kun savottaa varsinkin pelien ympärillä on niin paljon. Mutta samalla pelit ovat tietenkin tämän homman suola, ja voitot silloisista sarjakärjistä oli kyllä asioita, joista sai menneellä kaudella parhaat fiilikset.”

    Onko sinulla jokin rituaali tai tietty rutiini, jonka toistat ennen edustusjoukkueen otteluja?
    ”En tiedä rituaalista, mutta pyrin olemaan paikalla viimeistään 1,5 tuntia ennen ottelun alkua, jotta saan pukukopissa pelipaidat ripustettua tyylikkäästi henkareihin ennen pelaajien saapumista aina kun sellainen mahdollisuus pelipaikalla on, ja melkein aina kyllä on.”

    Olet ollut edustusjoukkueen huoltajana nyt reilu neljä vuotta, vieläkö riittä virtaa?
    ”Vaikka niin kuin sanoin, toki on välillä rankkaa ja jopa ehkä pikkuisen stressaavaakin. Mutta kyllä tämä harrastus antaa paljon ja on mahtavaa saada olla tärkeä palanen itselle kaikista rakkainta seuraa. En voisi kuvitella lähteväni tästä mihinkään, intoa siis riittää ehdottomasti edelleen!”

    Pelaatko itsekin taas jalkapalloa tai harrastatko muuta urheilua?
    ”Futista en pelaa, mutta liikkuminen ja urheilu on toki jonkinlainen elämäntapa muutoin. Tenniksen peluu on muodostunut SAPA:n ohella toiseksi intohimoksi.”

    Mikä on raskainta ja mikä mukavinta edustusjoukkueen huoltajana? ”Ehkä raskaimpana pidän juuri ottelutapahtumia ja niihin valmistelua, usein vielä kiireellä. Pelipäivien illat voivat myös helposti venyä kaikkinensa 5 tuntisiksi. Mukavinta on olla yksinkertaisesti osa joukkuetta ja SAPA-perhettä. Tämä antaa lisäksi paljon sisältöä elämään. Tuntuuhan se mukavalta, että joukkue ja tunnustuksesta päätellen ehkä joku muukin arvostaa, se lämmittää mieltä. Mutta edelleen, aina on vielä parannettavaa ja opittavaa, josta on sitten hyvä kaivaa lisämotivaatiota tulevaan.”

    Mitä toivot ensi kaudelta?
    ”Eiköhän se ole jokavuotinen toive saada paljon lisää motivoituneita nuoria pelaajia joukkueeseen. Toivottavasti saadaan taas kilpailukykyinen joukkue, jolla olisi mahdollisuus taistella taas nousupaikoista. Ja totta kai on aina mukava nähdä peleissä pitkäaikaiset uskolliset fanit, jotka seuraavat SAPA:a vuodesta toiseen. Toivottavasti nähdään ensi kaudellakin ehkäpä uusienkin kannattajien lisäksi!”

  • Varapuheenjohtaja Keni Simola: ”Eniten on yllättänyt se, kuinka innostuneesti ja myönteisesti kehitystyöhömme on suhtauduttu”

    Varapuheenjohtaja Keni Simola: ”Eniten on yllättänyt se, kuinka innostuneesti ja myönteisesti kehitystyöhömme on suhtauduttu”

    Esittelyvuorossa SAPA:n varapuheenjohtaja Keni Simola.

    Keni, missä vaikutat SAPA:n lisäksi?
    ”Kehitämme ja autamme HundrED.org:ssa Suomen ja maailman kouluja sekä tunnistamalla hienoja, toimivia koulutusinnovaatioita että jakamalla niitä opettajien ja koulujen käytettäviksi ja hyödynnettäviksi. Vastaan kumppanuuksista eri maissa ja olen aktiivisesti mukana organisaation strategian kehittämisessä ja sen toteuttamisessa. Lisäksi minulla SAPA:n lisäksi luottamustoimia muutamien yhtiöiden hallituksissa.”

    Pelaavatko lapsesi SAPA:ssa? Kauanko olet ollut SAPA:ssa mukana?
    ”Poika (Puuma) pelaa innokkaasti neljättä vuotta 06-joukkueessa ja tyttö (Kookos) pelaa 10-jengissä. Itse olen ollut mukana toiminnassa reilut kolme vuotta sekä 06-joukkueen huoltajana, valmentajien tuuraajana ja nyt joukkueenjohtajana. Viimeisen vuoden olen ollut lisäksi SAPA:n johtokunnassa seuran varapuheenjohtajana.”

    Mikä on oma futistaustasi?
    ”Pelasin aktiivisesti kilpatasolla koko nuoruuteni — kovimmillaan MYPAssa B-junioreiden SM-sarjaa. Sen jälkeen aikuisiällä harrastelin kymmenen vuotta lähinnä kolmos- ja nelosdivareita mm. Gnistanin paidassa. Jalat (ja kunto) eivät enää kestä, mutta olen luvannut koko nollakutosjengille jäätelöt, heti kun joku pomputtelee päällä enemmän. :)”

    Mitkä ovat mielestäsi SAPA:n vahvuudet?
    ”Ehdottomasti paikallisuus. SAPA on hieno seura keskellä Helsinkiä, jolla on kaiken lisäksi fantastinen oma kenttä. Meillä on seurassa paljon mahtavia ja innokkaita junioreita, aktiivisia vanhempia ja sitoutuneita, pyyteetöntä työtä tekeviä joukkueiden taustahenkilöitä sekä tietenkin laadukkaita valmentajia.”

    Olet ollut noin vuoden SAPA:n johtokunnassa. Missä on onnistuttu?
    ”Monessa asiassa on saatu jo mitattavia positiivisia tuloksia aikaiseksi. Keväällä tehty jäsenkysely antoi hyvää ja tärkeää suuntaa mihin SAPA:n jäsenet ovat tyytyväisiä ja mitä osa-alueita kannattaa jatkossa ennen kaikkea kehittää. Monessa asiassa on saatu jo mitattavia positiivisia tuloksia aikaiseksi.”

    ”Heti keväällä päivitimme yhdessä aktiivisten seuratoimijoiden kanssa SAPA:n strategiaa. Jäsenkyselyllä saadun palautteen perusteella olemme tänä vuonna esimerkiksi uudistaneet liikuntakerhoja ja panostaneet paljon seuran viestinnän kehittämiseen. Muun muassa sosiaalisen median hyödyntämiseen on panostettu paljon ja saamamme positiivisen palautteen perusteella tässä on onnistuttu hienosti. On mahtavaa lukea monipuolisesti eri joukkueiden otteluista ja katsella hienoa kuvia matseista!”

    ”Seuran taloutta on onnistuttu aktiivisilla toimilla parantamaan merkittävästi jo lyhyessä ajassa. Saimme lisäksi merkittävän lahjoituksen, jolla pystymme entistä paremmin tukemaan myös taloudellisesti haastavissa tilanteissa olevia innokkaita sapalaisia.”

    ”Olemme johtokunnassa tänä vuonna luoneet alkutahdit työlle, jonka keskeisenä tavoitteena on jäsenmäärän ja ennen kaikkea junioripelaajamäärien kasvattaminen ja pelaajavirran suunnan kääntäminen positiiviseksi. Työtä on paljon, mutta toiminnan kehitys on hyvässä vauhdissa.”

    Onko tullut yllätyksiä vastaan?
    ”Ehkä eniten on yllättänyt se, kuinka innostuneesti ja myönteisesti vuosi sitten käynnistämäämme kehitystyöhön on pääsääntöisesti suhtauduttu. Lukuisat jäsenet, vanhat seuratoimijat ja lasten vanhemmat ovat tulleet kertomaan, kuinka hienoa on, että arvostettua ja perinteikästä seuraamme viedään raikkaalla otteella ja aktiivisilla toimilla eteenpäin – vanhat hyväksi havaitut käytännöt ja kokemukset huomioiden.”

    Mitä haluat vielä saavuttaa SAPA:ssa / mihin suuntaan SAPA:a pitäisi kehittää?
    ”Haluaisin nähdä SAPAn avoimena ja iloisena seurana, joka tarjoaa hienoja harrastusmahdollisuuksia ja futiselämyksiä jokaiselle oman tasonsa ja aktiivisuusasteensa mukaisesti.”

    ”Useiden vuosien ajan haasteena on ollut joukkueiden kokojen merkittävä pieneneminen pelaajien lähestyessä yläasteikää. Tämä on johtanut siihen, että valitettavasti seurastamme puuttuu tällä hetkellä jopa kokonaisia juniori-ikäluokkia. Kattavalle harrastajapohjalle täytyy luoda kestävä pohja jo liikuntakerhoissa, josta rakennetaan lapsille luonteva polku seuraavassa vaiheessa nuorimpiin juniorijoukkueisiin. Kun pystymme toteuttamaan tämän laadukkaasti, paikallisesti ja iloisesti, niin meillä on erinomainen mahdollisuus jäsenmäärien kasvattamiseen suurempien seurojen puristuksessa.”

    ”Olisikin mahtavaa nähdä jo 50-vuotisjuhlavuonna 2020, että SAPA:ssa olisi joukkueita jokaisessa ikäluokassa aina pienimmistä junioreista aikuisjoukkueisiin!”

    Osaatko arvioida, kuinka paljon johtokunnassa työskentely on vienyt aikaasi?
    ”Vapaaehtoistyötä tehdään rakkaudesta lajiin, eikä tunteja tule laskettua. Arvioisin varsinaiseen suoraan johtokuntatyöskentelyyn käytetyn tuntimäärän liikkuvan muutamissa sadoissa tunneissa. Niin kuin kaikessa, tärkeämpää kuin määrä tai tunnit on luonnollisesti se, mitä tehdään, miten tehdään ja mitä saadaan aikaiseksi.”

    ”Eniten aikaa tietenkin saa käyttää kaikista hauskimpaan, eli matsien seuraamiseen ja kannustamiseen kentän laidalla. Se on samalla sekä kaikista tärkeintä taustatyötä että seuran jäsenten yhdessä aikaansaaman hienon työn huipennus. Tänä vuonna olen käynyt katsomassa noin 120 SAPA:n eri joukkueiden ottelua.”

Scroll Up