Kategoria: Uutiset

SAPAn uutiset ja ajankohtaiset tapahtumat.

  • Juusuf Abdi valittiin edustusjoukkueen Kauden pelaajaksi

    Juusuf Abdi valittiin edustusjoukkueen Kauden pelaajaksi

    Juusuf Abdi valittiin SAPAn kauden 2020 parhaaksi pelaajaksi.

    SAPAan kesällä siirtynyt Juusuf pokkasi pitkäaikaisen taustahenkilö Martti Heiton mukaan nimetyn pytyn pelaamalla tasaisen vahvan kauden. Hän oli kentällä luotettava jokapaikan höylä, jonka jokainen syöttö oli omalle joukkueelle merkityksellinen. Juusufilla oli tärkeä rooli niin pelin rakentelussa, rytmittämisessä kuin murtautumisessakin.

    Äänestystulos oli erittäin tiukka, sillä tasapisteissä toiseksi ja kolmanneksi sijoittuneet Valtteri Frantsi ja Matias Romppainen jäivät vain yhden äänen päähän voittajasta.

    SAPAn Kauden pelaajat 2000 luvulla:

    2020: Juusuf Abdi
    2019: Riku Riihioja
    2018: Riku Riihioja
    2017: Valtteri Frantsi
    2016: Yassine Aloui
    2015: Jani Rahkonen
    2014: Mikko Nieminen
    2013: Mikko Merikari
    2012: Mikael Biese
    2011: Mikael Biese
    2010: Topi Saari
    2009: Anselmi Henriksson
    2008: Kai Linerva
    2007: Tommi Bergström
    2006: Kalle Siira
    2005: Mikko Nieminen
    2004: Juha Saarnio
    2003: Kai Linerva
    2002: Mikko Ahonen
    2001: Tomi Tyysteri
    2000: Juha Kienanen

  • M1 päätti kautensa viime perjantaina – ”Vähän kaksijakoinen kausi”

    M1 päätti kautensa viime perjantaina – ”Vähän kaksijakoinen kausi”

    Miesten edustusjoukkueen kausi Nelosessa paketoitiin viime perjantaina ja päättyi viidenteen sijaan, mitä voi nousua tavoitelleelta ryhmältä pitää tietysti pienenä pettymyksenä. SAPA menetti nousumahdollisuutensa ikävän aikaisessa vaiheessa. Savannalaiset saivat juonesta koko ajan paremmin ja paremmin kiinni, mutta vain 14 ottelua sisältäneen tynkäkauden vuoksi aika loppui auttamatta kesken. Karsijan ja nousijan paikalle jäi lopulta 7 pistettä.

    Viime kauteen verrattuna joukkue nosti tasoaan kuitenkin monella mittarilla. Pistekeskiarvo nousi per peli, samoin tehtyjen maalien määrää. Valitettavasti nousujohteisuus ulottui myös päästettyihin maaleihin, joita kertyi per peli edelliskautta enemmän.

    SAPAn päävalmentaja Samuli Jokinen on luonnollisesti pettynyt loppusijoitukseen, mutta löytää kaudesta myös paljon hyvää. ”Vähän kaksijakoinen kausi. Koska tavoite ei täyttynyt tänäkään vuonna, niin se tietysti harmittaa. Muutama yksittäinen peli mistä jäi vähän hampaankoloon, mutta samalla oli myös paljon onnistumisia. Kokonaisarvosanaksi voisi sanoa joku 7,5-8. Treeniaktiivisuus olisi saanut olla parempi. Ehkä neljä pelaajaa, jotka treenasi todella aktiivisesti, mutta monella monella se jäi liian vajaaksi.”

    SAPA selvisi hyvin ilman sen suurempia loukkaantumissumia ja sai joka peliin käytännössä täyden lapun. ”Oli kiva kun oli vähän aiempaa isompi rinki, mikä takasi myös sen, että joka tapahtumaan saatiin järkevät treenit aikaiseksi. Se oli tosi kiva asia.” Joukkue oli jälleen sopivasti uudistunut ja usea tuore SAPA-peluri nousi isoon rooliin ja vakiinnutti paikkansa avauskokoonpanossa saman tien. ”Uudet pelaajat pääsivät tosi hyvin mukaan joukkueeseen ja vanhat taas jatkoivat samalla tasolla kuin mitä ollaan tiedetty, osa hieman nostikin tasoa”, Samuli kertoo tyytyväisenä.

    Samuli kaipailee ensi kaudeksi vahvistusta taustoille. Toivoisin että saataisiin yksi innokas valmentaja lisää ja lisäksi kenties henkilö, joka auttaisi meitä somen kanssa. Saamaan sinne puolelle vielä lisävoimia ja tekemään tästä hommasta vielä entistä parempaa.”

    Muuten joukkue jatkaa pitkälti samoilla kujeilla ja haluaa luottaa omaan tapaansa toimia. ”Joukkueen idea on, että treenataan säännöllisesti kolmesti viikossa, mikä on hyvä määrä tälle tasolle. Me harjoitellaan sitä pelaamista ja halutaan voittaa pelit nimenomaan pelaamalla meidän omaa peliä eikä lähteä soveltamaan tai luottamaan jonkin yksilön taitoon ratkaista peliä ilman että se on niin kollektiivisesti sovittu. Halutaan pelata meidän oman näköistä jalkapalloa, jossa toistuu tiettyjä asioita ja sitä kautta voittaa pelajä. Vielä ei olla päästy tarpeeksi siihen, koska se ei tuottanut tarpeeksi tulosta. Mielummin kuitenkin teen tällaista hommaa kuin että laittaisin 11 parasta kentälle ja sanoisin että tehkää mitä teette. Uskon että se vielä palkitsee jossain vaiheessa”, sanoo Samuli lopuksi luottavaisena.

    SAPAn edustus starttaa pre seasonin tammikuun alussa. Sitä ennen se aloittaa treenaamisen marras-joulukuussa kerran viikossa tahdilla.

  • Edustusjoukkue päätti perjantaina kautensa – Kapina pääsee juhlimaan sarjanousua

    Edustusjoukkue päätti perjantaina kautensa – Kapina pääsee juhlimaan sarjanousua

    16.10
    Nelonen
    Talin halli
    SAPA – FC Kapina 2-3 (0-1)
    SAPAn maalit: Leevi Priha (57. min.) ja Samir Jmaali (70. min.)

    SAPAn miesten edustusjoukkue sai kautensa päätökseen, kun se hävisi niukasti perjantaina voiton myötä Kolmoseen nousseelle FC Kapinalle maalein 3-2 Talin hallissa.

    SAPAn kausi venyi koronakaranteenin vuoksi viikolla eteenpäin, kun pari viimeistä peliä siirtyi tälle viikolle. Kapina tarvitsi ottelusta voiton varmistaakseen lohkon ykköspaikan. Kauden päätösottelu tarjosi yleisölle vauhdikkaan ja jännittävän pelin, joka kääntyi sarjanousun saavuttaneille mäntsäläläisille.

    Maalinteon aloitti Kapina 20. minuutilla, kun Teemu Arponen vei pilkulta punapaidat 1-0 johtoon.

    Kummassakin päässä tapahtui avausjaksolla. Enempää hyväksyttyjä maaleja ei kuitenkaan nähty, vaikka SAPAn osuma hylättiin kertaalleen paitsiona ja Leevi Priha kolisutteli ylärimaa.

    Myös Mikael Biese sai maalillaan venyä toisessa päässä välillä parhaimpaansa.

    Toinen jakso oli kummaltakin melkoista tykitystä, sillä mitään ei säästelty kauden viimeisellä 45-minuuttisella. Kapina oli kiinni suorassa nousussa, ja vihreäpaidat yrittivät laittaa kapuloita rattaisiin.

    57. minuutilla SAPAn Sheriff Bajo tuli väkevästi laidalta ja syötti maalin edustalle Prihalle, joka pääsi laukomaan liukuen pallon verkon perille, 1-1.

    Ilo oli lyhytaikainen. Kapina onnistui siirtymään uudemman kerran johtoon reilu viisi minuuttia myöhemmin, kun Juuso Häikiön veto upposi tolpan kautta sisään, ja Biese oli maalillaan voimaton, 1-2.

    70 minuutin kohdalla SAPA pääsi jälleen rinnalle. Samir Jmaali puski muutamasta metristä Alfredo Miguelin keskityksen maaliin ja peli oli 2-2.

    Liekö tietynlainen hyvänolon tunne hiipinyt SAPA-pelaajien puseroon, koska Kapina pääsi kuittaamaan ainoastaan pari minuuttia tasoituksen perään helpohkolla tavalla, 2-3.

    SAPA yritti vimmatusti loppuun saakka ja viime minuuteilla saatiinkiin vielä dramatiikkaa. Jmaali kaadettiin rankkarialueen sisällä ja rike oli selvä. Erotuomari oli päätöksessään kuitenkin järkkymätön ja ei nänhyt tilannetta pilkun arvoiseksi. Tätä luonnollisesti protestoitiin SAPAn leirissä, mutta tulosta se ei muuttanut.

    Näin Kapinan riehakkaat nousujuhlat pääsivät alkamaan.

    ”Tappio harmittaa aina. Vastustaja tuli hemmetin kovaa päälle heti alusta saakka. Näki että he kamppailivat noususta ja hidän tarvitsi voittaa tämä peli. Oli alussa vähän vaikeuksia heidän kovasta prässissä löytää niitä tiloja mihin pitäsi edetä. Mutta petrattiin toisella jaksolla huomattavasti ja saatiin hyvä peli tästä aikaiseksi. Harmittavasti lahjoitettiin se voittomaali vastustajalle, niin ei jäänyt mitään käteen sitten kuitenkaan tästä pelistä, mutta sellaista se on”, sanoi SAPAn valmentaja Samuli Jokinen kamppailun päätyttyä.

    SAPAn sarjasijoitus oli viides eli nousua jäädään tavoittelemaan siis taas ensi kaudella. Tästä lähdetään viettämään syystaukoa, joukkue kiittää kannattajiaan kaudesta 2020.

    SAPAn kokoonpano FC Kapina-ottelussa: Mikael Biese; Anselmi Henriksson (68. Samir Jmaali), Riku Riihioja, Daniel Canga, Albian Ibishi; Juusuf Abdi, Matias Romppainen (62. Ahmedjasin Ibrahim); Jesse Martin, Muhamed Bade (68. Alfredo Miguel), Sheriff Bajo; Leevi Priha. Vaihdossa: John Stolpe.

    Facebook:https://www.facebook.com/sapaedustus1970/
    Twitter:https://twitter.com/SAPAedustus
    Instagram:https://www.instagram.com/sapaedustus/?hl=fi

  • SAPA M3 päätti Kolmosen kautensa upeasti neljänteen sijaan – ”Jokainen kotiottelu Bolliksella oli kohokohta”

    SAPA M3 päätti Kolmosen kautensa upeasti neljänteen sijaan – ”Jokainen kotiottelu Bolliksella oli kohokohta”

    Kuvat: seisomakatsomo.fi

    SAPA M3:n avaussesonki Kolmosessa päättyi viikko sitten perjantaina. 10-vuotisjuhlakauden pelannut M3 ei tullut nöyristelemään sarjaporrasta ylemmäs, vaan sijoittui 18 joukkueen lohkossaan mahtavasti neljänneksi. Taakse jäivät muun muassa Kakkosessakin muutama vuosi takaperin pelannut FC Kontu ja Kolmosen jyrä Atletico Malmi. SAPA hävisi ainoastaan kahdesti, kun vasta kauden parissa viimeisessä kärkipelissä se joutui taipumaan. Myös puolustus oli läpi kauden rautaa, sillä savannalaiset päästivät lohkossa vähiten maaleja (17).

    Korona toi Kolmosen kauteen lisävivahteen, kun se rutistettiin läpi kesäkuun puolivälistä lokakuun alkuun ilman perinteistä puolivälin taukoa. SAPA M3 sai aikaan Bolliksen lehtereille pienimuotoisen kansanliikkeen, kun parinsadan hengen katsojamäärät olivat kotipeleissä arkipäivää.

    Joukkueen huikeaan iskuun virittänyt valmentaja Otto Kulmala kiittelee luonnollisesti faneja ja ruotii samalla kautta nettitoimituksen haastattelussa.

    Upea avauskausi Kolmosessa takana, mitkä fiilikset jäi?

    Todella hienot fiilikset, pelattiin hieno kausi. Nyt on mukavaa ottaa jonkin aikaa happea.

    Mitä tavoitteita joukkue asetti ennen kautta?

    Aika samat tavoitteet meillä oli kuin aina ennenkin eli jokaista peliä lähdetään voittamaan. Kauden alla mietin, että jos oltaisiin sijoilla 7.-12. niin saisi olla tyytyväinen. Peli kuitenkin kulki ja tottakai nälkä kasvaa syödessä, niin neljän parhaan joukkoon sijoittuminen on tietysti valtavan hieno asia.

    Minkälainen Kolmonen oli sarjana?

    Viime kausiin Nelosessa verrattuna, pelit olivat tasaisempia ja virheistä joutuu maksamaan huomattavasti korkeamman hinnan. Kovasti saa jokaisessa pelissä kamppailla mikäli haluaa voittaa.

    Mitkä olivat huiman vireen kulmakivet tai salaisuudet?

    Tietysti kun heti alusta saatiin voittoputki käyntiin, niin sehän ruokki meidän itseluottamusta valtavasti. Pelaajien suuri halu näyttää muille ja ennen kaikkea itselleen, että pystyvät pelaamaan tällä tasolla ja olemaan merkittävissä rooleissa.

    Mitkä olivat kauden kohokohdat?

    Tietysti jokainen kotiottelu Bolliksella oli kohokohta, etenkin kauden kaksi ensimmäistä kotiottelua PuiU:a ja VJS:a vastaan jäivät hienosti mieleen. Pelillisesti emme olleet parhaimmillamme kyseisissä otteluissa, mutta olimme täynnä tulta ja tappuraa.

    Voititte syyskuun lopulla tuolloin sarjan kärjessä olleen FC Futuran Porvoossa jopa suvereenisti 3-0. Kerro hieman tuosta pelistä?

    Se oli mahtava lauantaipäivä, olimme valmistautuneet todella hyvin. Meillä oli hyvin tarkasti tiedossa, miten Futuran saisi riisuttua aseista. Ensimmäisellä jaksolla olimme vähän turhan arkoja omassa pallollisessa suorittamisessa. Toisella puoliajalla saimme pelin kunnolla käyntiin ja saimme puolustettua Futuran täysin aseettomaksi.

    Pystytkö tai haluatko nostaa ketään pelaajista erityisesti esiin tältä kaudelta?

    Koko joukkue onnistui tällä kaudella, mutta erityisesti meidän puolustus oli rautaa. Puolustuksesta on pakko nostaa esiin huikean kauden pelannut topparipari Edi Wikberg ja Dominic Savolainen. Herrat miehittivät myös kärkisijat vuoden pelaaja äänestyksessä Edin viedessä pidemmän korren tällä kertaa.

    Joukkueen runko on pysynyt pitkään yhdessä, mikä merkitys tällä oli?

    Onhan sillä valtava merkitys, kaikki tuntevat toisensa hyvin ja joukkuehenki on loistava.

    Tästä alkoi syystauko, miten joukkue jatkaa tästä ja milloin jatkuu treenit? 

    Nyt lepäillään joukkueharjoittelusta kuukauden verran. Marraskuun puolivälissä palataan treenikentälle kerran viikossa tahdilla, tällöin myös katsastetaan mahdollisia uusia pelaajia. Todenteolla valmistautuminen ensi kauteen lähtee käyntiin tammikuun alusta.

    Kannattajat olivat hyvin tukena läpi kauden, mitä terveisiä ja kiitoksia haluat lähettää heille?

    Isot kiitokset mahtavasta kannustuksesta, ensi kaudella toivottavasti vieläkin isommilla luvuilla katsomossa ja entistä äänekkäämpänä. Ensi kaudesta tulee kaikkien aikojen kausi!

    SYDÄN – ASENNE – PALLO – AJATUS

Scroll Up