OMATOIMINEN HARJOITTELU

Posted on by

Omatoiminen harjoittelu SAPAssa

Kehittyäkseen jalkapalloilijana omalle huipulleen, jalkapalloilija tarvitsee ohjatun joukkueharjoittelun lisäksi runsaasti omalla ajalla tapahtuvaa, itsenäistä harjoittelua. Huippupelaajaksi kehittyäkseen tulisi pelaajan harjoitella tutkimusten mukaan noin 20 tuntia viikkotasolla (sisältäen joukkueharjoittelun, omatoimisen harjoittelun sekä pelit). Omatoimista harjoittelua tarvitaan kuitenkin, vaikka pelaajan tavoitteet eivät olisikaan huipputasolla. Huipulle tähtäävän pelaajan kannattaa tämän oppaan (latauslinkki sivun alaosassa) lisäksi kysyä vinkkejä lisäharjoitteluun SAPAn valmentajilta tai valmennuspäälliköltä.

Tämän oppaan tarkoitus on antaa vinkkejä omatoimiseen harjoitteluun jalkapallon perustaitojen osalta sekä jalkapallossa tarvittavien fyysisten ominaisuuksien osalta. Opas keskittyy pääasiassa 8-13-vuotiaiden omatoimiseen harjoitteluun. Vanhemmilla junioreilla perustaitojen kertaaminen säilyy mukana, mutta harjoittelun ohjeistus tulee pääasiassa joukkuevalmentajilta aiempia vaiheita spesifisemmin.

Seuraavassa on esitelty ikäkausikohtainen harjoittelu lyhyesti:

Ikäluokka Harjoittelu
F7 Esivaihe
F8 Vaihe 1 (8-10-vuotiaat)
F9 Vaihe 1 (8-10-vuotiaat)
E10 Vaihe 1 (8-10-vuotiaat)
E11 Vaihe 2 (11-13-vuotiaat)
D12 Vaihe 2 (11-13-vuotiaat)
D13 Vaihe 2 (11-13-vuotiaat)
C14 Vaihe 3 (14-15-vuotiaat)
C15 Vaihe 3 (14-15-vuotiaat)
B17 Vaihe 4 (16-19-vuotiaat)
A19 Vaihe 4 (16-19-vuotiaat)

Esivaihe                              Kotiläksyt valmentajan ohjeistuksella viikoittain

Vaihe 1                               Erillinen ohjelma vähintään 2 kertaa viikossa

Vaihe 2                               Erillinen ohjelma vähintään 3 kertaa viikossa

Vaihe 3                               Erikoistumisvaihe, ylläpitävä harjoittelu

Vaihe 4                               Erikoistumisvaihe 2, ylläpitävä harjoittelu

Omatoimisen harjoittelun oppaan voit ladata tästä:

Omatoiminen harjoittelu SAPAssa (docx)

Omatoiminen harjoittelu SAPAssa (pdf)